Hvor kommer narkotika fra?

jeg har en skole oppgave på skolen der jeg skal finne ut av, hvor narkotika kommer fra og åssen jeg kan vise konkrete eksempler på kriminaliteten «narkotika»
Mann, 17 år

RUStelefonen svarer:
Følg denne oppskriften og du får skikkelig god karakter på oppgaven.
Dette burde du begynne med å si: Narkotika er en juridisk betegnelse på alle stoffer som faller inn under definisjonen «narkotika» og er oppført på den såkalte narkotikalisten. Det finnes rundt 500 ulike substanser og stoffer på narkotikalisten. Deretter smeller du til med å si «Legemiddelloven gir forskrifter om tilvirkning, omsetning salg, kjøp, smugling og oppbevaring av narkotika, samt om dyrking av vekster som skal nyttes til fremstilling av narkotika.» Så sier du «Bruk og besittelse av narkotika straffes etter Legemiddelloven. Alvorlig narkokrim, slik som smugling og salg av store mengder, straffes etter Straffeloven.»
Da har du en flott innledning og kan gå over til den mer konkrete delen av oppgaven.
Hvor kommer narkotika fra?
Mange steder. Vi tenker det er lurt å dele narkotika inn to grupper og si noe om hvor de ulike gruppene – i hovedsak – kommer fra.  Veldig generelt kan vi dele dem inn i syntetiske og naturlige (eller basert på naturlige) stoffer.
Syntetiske stoffer er ikke laget av en plante eller noe som helst naturlig, men fremstilt i laboratorier. Eksempler er: amfetamin, GHB, ecstasy/MDMA, og en rekke andre stoffer. Syntetiske stoffer kan enten være et «profesjonelt» laboratorium, en slags «fabrikk». Slik fabrikker ligger nesten alltid i Kina, Indonesia eller andre steder i Asia. Men i tillegg er det en del som fremstiller amfetamin som ligger i Europa, f.eks. i Polen eller Nederland. Syntetiske stoffer fremstilles også i «amatørlaboratorier», og dette kan være alt fra en kjøkkenbenk til en garasje eller en kjeller. Slike amatørlaboratorier er spredt over hele verden.
Naturlige og delvis naturlige stoffer. De naturlige g delvis naturlige stoffene er f.eks. cannabis (hasj/marihuana), kokain, heroin, morfin og opium. Disse stoffene kommer fra planter som enten bare er høstet og tørket (marihuana) eller bearbeidet kjemisk (kokain/heroin). Cannabis kommer ofte fra Nord-Afrika, dette gjelder nok særlig hasj. Marihuana dyrkes mange steder, også i Norge, men store mengder dyrkes f.eks i Nederland eller visse land i Asia. Kokain fremstilles oftest i Sør- og Mellom-Amerika og heroin i stor grad i Asia, f.eks. Afghanistan og Pakistan.
Konkrete eksempler på kriminalitet
Salg av narkotika er et eksempel. Smugling er et annet. Fremstilling eller dyrking av narkotika er et tredje. I tillegg fører narkotika – fordi det er forbudt – til at de som bruker det mye og ofte noen ganger er nødt til å utføre vinningskriminalitet for å skaffe penger til narkotika.
Bruk av narkotika er forbudt, men vi vil kanskje ikke si at det er kriminalitet å bruke det. Hva tenker du selv? Er det kriminalitet å gjøre noe ulovlig uansett hva det er? Er det kriminalitet å kjøre for fort med bil? Dette kan dere jo diskutere i klassen.
Lykke til.