Trappe ned på metadon – hjelp fra helsevesenet

Hei jeg går på metadon og vil nå slutte med det men legen min anbefaler det ikke ,jeg har gått på metadon siden 2007 og har de siste 6 år kun hatt rene prøver derfor vil jeg slutte med metadonen også fordi jeg har kols og jeg mener at jeg vil klare meg helt uten rusmidler ,legen min har ikke hatt en samtale med meg på 3 år og jeg har ingen kontakt med LAR eller sosialkontor jeg henter på apotek hver 14 dag og tar kun sporadiske urinprøver når legekontoret sender en mld om at nå må du ta urinprøve sånn ca hver 2 månde reiser jeg og tar den og etter det har jeg ingen form for oppfølging så jeg mener at jeg er sterk nok nå til å slutte men vil ha medisinsk oppfølgning inne på en klinikk som vi i samarbeid kan lage en plan for nedtrapping ,jeg har nevnt dette for mine voksene barn og de har stor tro på meg men jeg føler legen min ikke orker å følge meg opp ,så mitt spørsmål er hvor skal jeg henvises får å få noen til å høre på meg ,jeg føler meg «glemt» av systemet etter jeg startet på metadon og fordi jeg klarer å holde meg kun til metadon og ikke har hatt en eneste sprik på de siste 6 år men pusten min blir jo ikke bedre av å gå på metadon ,og heller ikke den sjekker legen min så jeg føler meg maktesløs .hjelp meg å svar på hva jeg skal gjøre .

Kvinne, 52 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er mange i din situasjon som føler seg glemt av både LAR, legen og resten av «systemet». Om du skal trappe ned, er det helt sikkert lurt å gjøre det i samråd med en institusjon. Men det er viktig at du lager en plan først og finner et støtteapparat som faktisk er tilstede for deg og som du kan nyttiggjøre deg av når/om det blir problematisk. Det første du burde gjøre er å ta kontakt med brukerorganisasjonene. Her ville vi begynne med LAR-nett Norge. De driver spesifikt med LAR og kan gi deg konkrete råd. Du kan også snakke med RIO, Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon. Dersom du ikke får den hjelpen du mener du har rett på, kan du ta opp saken med Pasientforeningen.
Dersom du ikke får respons hos noen av de vi nevner her, kan du ta kontakt med oss igjen og så får vi se om det fines andre løsninger.