Heroin

Hei jeg satte ett skudd med heroin i håndleddet, etter det hovnet det veldig opp og ble noen hvite flekker på håndleddet og på hånda, hva er dette?
, år fra

RUStelefonen svarer:
Vi har fått dette spørsmålet tidligere og velger derfor å gi samme svar til deg. Injisering av narkotiske stoffer byr på potensielle problemer. Når du stikker en nål inn i en blodåre, eller eventuelt bommer og treffer en muskel, kan du få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Dette kan lett føre til infeksjoner og absesser. Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være hovent og hvor vondt det gjør er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis hevelsen din ikke går ned og det gjør vondt bør du kontakte lege for oppfølging. Hva de hvite flekkene på håndleddet skyldes kan vi ikke svare på.
Du bør nok følge med nøye på om hevelsen går ned innen kort tid. Hvis du ikke blir rød, og mer hoven, vil det trolig gå over av seg selv innen noen dager. Gjør den ikke det, kan du trolig trenge antibiotika. Det enkleste er nok fastlegen din eller legevakt. Husk at helsepersonell har taushetsplikt, og at det alltid er bedre å snakke med legen en gang for mye enn en gang for lite.