GHB og utvidet urinprøve?

hei
Hvor nøyaktig er urinprøve på ghb og hvorfor er det så vanskelig å finne i urinen?
har hørt at det må en blodprøve til fra politiet. hvorfor?

Mann, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
GHB kan vanligvis påvises få timer etter avsluttet inntak i blod, og inntil ca. 12 timer i urin. Grunnen til kort påvisningstid er enkelt sagt at halveringstiden er kort og det utskilles fra kroppen svært raskt. Den korte halveringstiden gjør at det sjelden påvises GHB i blodprøver. Derfor er det vanskelig å spore, og så vidt vi vet finnes det ikke noen hurtigtester som kan spore dette. Ved analyse i labratorier er testene ganske sikre. Imidlertid finnes gammahydroksybutyrat (GHB) naturlig i kroppen, så lave verdier kan påvises også uten inntak av rusmiddelet.
Vi er ikke kjent med hvorvidt om og når politiet påviser GHB-inntak ved blodprøver. Imidlertid er det vanlig at politiet tester blod eller spytt for å påvise påvirkningsgrad. Urinprøve sier noe om inntak har forekommet men ikke nødvendigvis noe om påvirkninggrad i prøvetaking-øyeblikket.