Forelsket i en som ruser seg

Hei! Jeg er en jente på 17 år som nettopp har møtt en veldig fin fyr på 20. Han er talentfull, lidenskapelig, rolig og veldig genuint snill mot meg. Vi er ikke kjærester, men vi har et slags forhold likevel, der vi er åpne om det meste. Han fortalte meg tidlig at han hadde gått på noen smeller da han var ute å reiste, og at rusen kanskje slo han litt hardere enn han ville. Jeg trodde da at han ikke drev med det lenger, men der tok jeg feil. Det har vært ganger han har sagt natta tidlig fordi han blir overempatisk av mdma for eks, og ikke vil plage meg. Han forsikrer meg med at han har mye kunnskap innenfor forskjellige midler, og vet at han har kontroll. Likevel må jeg prøve å ikke være naiv, for hvem har egentlig kontroll? Jeg er redd for han, og for at han skal skade seg selv, og at han blir en annen person. Jeg merker ikke noe på han, og møter han ikke i ruset tilstand, men jeg vet ikke om jeg bør «gå fra han» før det blir noe mer seriøst. Han har jo ikke gjort noe galt, bare «flykter» litt, som han kaller det. Jeg har forklart han at jeg ikke liker det, men samtidig er han et selvstendig voksent menneske jeg ikke kan bestemme over. Kan han ha den type kontrollen han prater om, når han har drevet med både mdma, kokain og diverse andre ting, eller er det bare flaks? (Dette skjer forresten bare noen ganger i måneden som jeg har fått med meg, men kan være mer) Takk for svar på forhånd!
MVH bekymret jente 17.

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hva det betyr å ha kontroll er vanskelig å drøfte og ikke minst – gi noe sikkert svar på. Betyr kontroll å ikke forsømme sine daglige plikter, eller ikke klare å bruke rusmidlene på en begrenset måte? Eller er kontroll å ikke finne på dumme ting når man er ruset? Hvis det kun er bruk av rusmidler i helgene, betyr det da at man har kontroll? Og, som du også spør, hvem har egentlig kontroll? Mange som bruker rusmidler opplever at de har kontroll, mens sett utenifra så er det mangel på kontroll som kjennetegner en rusavhengighet. Så spørsmålet kan være om han er en såkalt «rekreasjonsbruker», eller om han har utviklet en rusavhengighet han selv ikke har kontroll på. Her kan grenselinjene være uklare og diffuse, i tillegg til at det blir et definisjonsspørsmål.
Du lurer på om du skal involvere deg i han, eller om du skal «gå fra han» før det blir seriøst. Du må spørre deg selv om du er villig til å gå inn i et forhold der du tydeligvis opplever mye usikkerhet i forbindelse med hans rusinntak. Kan du leve med at han velger å ruse seg av og til, eller vil du hele tiden frykte at det vil eskalere og/eller komme ut av kontroll? Det å ha en partner som ruser seg sporadisk eller oftere, kan innebære en del uforutsigbarhet for den andre. I tillegg er det jo som du selv skriver, slik at rusen forandrer folk. Hva gjør du hvis det viser seg at han ikke har kontroll, hvordan kan du ivareta deg selv på best mulig måte hvis dette skjer?
Det blir mange spørsmål fra vår side, men vi vil at du skal tenke det gjennom, og gjøre et valg som er mest mulig gjennomtenkt. Hvis du ønsker det, kan du ta kontakt med oss på telefon, og drøfte situasjonen med en av våre veiledere. Vi ønsker deg lykke til, og håper du velger det som du mener er best for deg.