Depresjon

Hei… jeg er en 17 år gammel gutt som sliter veldig med depresjon, igår så slo kjæresten min opp med meg pga det ble for mye, jeg har ingen venner og har aldri vert så flink med og komme i kontakt med folk.. jeg er nå altfor langt nede og har planer om og ta livet mitt. det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal komme meg videre.. jeg er noe du kaller alvorlig depremert og sliter veldig med mitt sinne og temperament. dette tar veldig mye energi. jeg har ingen og støtte meg på. familien min er ikke en familie du vill ha, og alt er så mørkt.. ingenting gleder meg. jeg har ingen livsgnist lenger. jeg gidder ikke gå på skolen jeg har vert fanget i den onde sirkelen mange ganger, men har aldri blitt frisk. nå er jeg så langt nedfor at jeg snart ikke venter engang med og ta mitt eget liv. her jeg bor er det bare folk som ikke liker meg og det er helt umulig og finne noen venner her.jeg har prøvd og funnet ut plasser hvor depremerte tennåringer samles men null fangst.. jeg ser ingenting lyst på livet lenger og har ikke noe grunn for og leve lenger.. nå vill jeg bare dø!

Mann, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har det vanskelig, og å føle at all håp og mening er borte, må være tøft. Å være deprimert er en håpløs følelse, det samme er kjærlighetssorg. Vi håper at du ikke har gjort noe og at du fortsatt lever. Det er ikke så lett å hjelpe deg eller gjøre noe for deg gjennom å skrive et svar på nett. Men vi vil si til deg at selv om alt føles håpløst nå, så vil det helt sikkert bli bedre. Det som er viktig er at du snakker med noen om disse følelsene. Du vil ikke bli avvist, så ikke vær redd for det.  Vi vet ikke hva du mener med at familien din ikke er en familie du vil ha, men det kan være at de likevel ønsker ditt beste og vil hjelpe deg om du forteller om det du sliter med. Hvis du ikke vil snakke med foreldrene dine/familien din, bør du ta kontakt med helsesøster på skolen, en lærer, legen din, helsestasjon for ungdom eller lignende. Du kan eventuelt starte med å ringe Mental Helse sin hjelpetelefon på 116123. Om det er slik at du føler du trenger hjelp nå hvis ikke så vil du ta ditt liv, må du ringe legevakten på 116117 med en gang.
Her kan du lese litt om selvmordstanker og hvordan du kan få hjelp (ung.no).
Vi håper at du tar skrittet og forteller om følelsene dine til noen og ønsker deg all lykke til fremover.