Cannabis

Hei!
For en mnd siden opplevde jeg å ha bad trip, for første gang. Jeg og kjæresten min tok mdma og hadde en fin tur. Jeg har tatt mdma før og jeg har alltid hatt gode turer, men jeg tror mengden vi tok på denne turen kan ha noe å si.. Jeg tok ca 500mg fordelt over 3 timer. På slutten av natta tok jeg ett par trekk av spliffen hans og gikk til sengs. Etter 10 min begynte hodet mitt å surre på alle tanker som var og jeg ble veldig forrvirret. Hjertet mitt begynte å dunke fort og jeg ble varm. Jeg følte et ekstremt ubehag i hodet og sa til kjæresten min at jeg slettes ikke følte meg normal. Jeg satt meg opp ved sengekanten og prøvde å fatte meg. Etter noen minutter ble jeg tatt av en ekstrem frykt hvor jeg følte at sjelen min var ute av kroppen og at indentiteten min var borte for alltid. Jeg trodde virkelig at jeg hadde blitt mental syk og aldri kom til å bli frisk igjen. Jeg turte heller ikke ringe sykehuset for jeg var redd de ville gi meg en masse andre medikamenter og stille en diagnose på meg som sinnsyk. Jeg bad til Gud og gråt om at jeg skulle bli meg selv igjen. Jeg var så redd at jeg ville ta livet mitt for å kvitte meg med frykten. Men tilslutt, etter en halvtimes tid, landa jeg mer på jorda. Jeg klarte å sovne og dagen etter var hodet mitt nogenlunde på plass igjen. Jeg kunne føle at jeg var utenfor meg selv nå og da, men nå, en mnd etter skjer ikke dette mer. Forøverig har jeg holdt meg unna hasj, mdma og alkohol etter hendelsen. Min største frykt etter det som skjedde er at jeg har blitt scizhofren/psykotisk. Jeg er vel ikke det..?
Mvh Beskymret jente 24

Kvinne, 23 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve intens angst under «bad trip», og mange opplever at følelsen av ubehag sitter igjen noen dager, og til og med uker. Ofte kan dette handle om redsel for ikke å bli «normal» igjen, og etterhvert som tiden går slipper denne redselen taket og man bli «seg selv» igjen.
Slik du beskriver din opplevelse er det ingen grunn til å tro at du har fått noen varig psykisk lidelse som følge av din rusbruk. Hvis du ikke klarer å slå deg til ro med det bør du kanskje snakke med en lege eller annet helsepersonell slik at du slipper å gå å bekymre deg!