Alkohol problem (blackout autopilot)

Hei. For det første lurer jeg på om dere har noe svar på mitt problem. Jeg er en gutt/ mann som i tidlig alder (15) begynte å drikke i en små by. I alle år frem til 21 så gikl dette forholdsvis fint, men de siste 5 årå har det bare blitt rot av alkohol. Når jeg har valgt å ta og gå ut på byen så kan det variere fra 5 øl til 12 øl før blackouten tar meg og når jeg våkner har jeg ingen idé hva som skjedde igår og er redd for meg selv og hva jeg kan ha pågørt andre… føler jeg har blitt intollerant mot alkohol dessverre. Har begynt og trene aktivt det siste året for å motivere for å holde meg på vannvogna. Synes jeg er i en trist situasjonen for er en meget sosial person i en liten by der alkohol er ett stort tema hver helg. sliter med overgangen til å bli avholds

Mann, 26 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Å være avholds i miljøer hvor festkulturen i helgene er sterk, kan være vanskelig å overholde uten å føle seg utenfor. Samtidig ønsker vi å rose deg for at du tar konsekvensene av situasjonen. Noen blir veldig forandret i fylla, til og med farlige. Å da se alvoret i situasjonen og forsøke å gjøre noe med det, er modig og voksent. Å fortsette som før om det risikerer både voldsepisoder og hva som verre er, er uansvarlig og kan føre til alvorlige konsekvenser både for deg og for andre. At du er full vil ikke ha betydning for konsekvensene av dine handlinger – verken skade påført eller eventuell straffereaksjon.
Du skriver at du føler du har blitt intolerant mot alkohol. Det kan godt være at du tåler mindre enn du gjorde før, det kan det være mange årsaker til. Noen opplever for eksempel å tåle mindre med alderen, så det kan være det som har skjedd. Men å drikke 5-12 øl er mye, til og med 5 øl kan gi veldig høy promille om du drikker det i løpet av kort tid – over noen timer. At du får blackout er et resultat av at du får for høy promille. Vi vet ikke om du har forsøkt å begrense inntaket ditt, eller å lære deg å ha bedre kontroll på promillen? Det kan være en mulighet om du fortsatt ønsker å drikke. Du kan laste ned vår app Drikkevett om du ønsker å ha et verktøy som kan hjelpe deg å bedre ha kontroll på mengde inntak og på promillen. Andre tips er å drikke sakte, ikke mer enn en enhet i timen, og å ha spist et stort måltid før du begynner å drikke. Å holde deg unna shotting og sprit bør være en selvfølge.
Om du ønsker å fortsette å gå på byen men uten å drikke, kan du jo også forsøke det. Det finnes mange alkoholfrie drikkevarianter der ute. Noen synes det er ok å være på byen edru, andre synes det er slitsomt eller kjedelig. Alternativet er å finne på andre aktiviteter som gir deg mening i helgene. Hvis du tenker deg litt om, finnes det kanskje noen i din omgangskrets som ikke fester hver helg eller som du tror også kunne tenkt seg å finne på andre ting i helgene enn å drikke? Om du foreslår å ha en spillkveld (eller annen aktivitet som passer deg bedre), enten alkoholfri eller med et par pils, ville noen blitt med på det?
Festingen for deg og dine venner vil nok uansett avta gradvis etter hvert. Det skjer for de fleste når de blir litt eldre og livet blir mer stabilt, for eksempel med partner, barn og/eller fast jobb. Mange mister også interessen for å feste ukentlig etterhvert som alderen nærmer seg 30. Det er kanskje en liten trøst nå, men det kan jo være en av mange ting du kan tenke på for å holde motivasjonen oppe.
Du skriver at du har begynt å trene for å holde deg på vannvogna. Trening er alltid bra både for kropp og psyke, så det håper vi du fortsetter med, selv om du skulle oppleve at det kanskje ikke løser problemet.
Uansett om du velger å bli helt avholds eller ønsker å fortsette å drikke mindre mengder, så ønsker vi deg lykke til.