Abstinenser

Hei.
jeg har gått på Venlafaxin i ca 6 mdn nå.
for noen uker siden hadde jeg trappet ned til 150 mg, så sluttet jeg helt. Fikk noen grusomme abstinenser og hallusjoner som gjorde at psykologen sa att jeg måtte bare begynne på kapslene igjen, nå så er jeg på 75 mg og har avtalt med legen at jeg skal slutte å ta d nå som jeg har gått på 75 mg i en uke. Sluttet for 2 dager siden, men har like vonde abstinenser som første gang jeg fikk disse plagene ved avsluttning.
så spørsmålet mitt er:
Om jeg går uten disse medisinene og lever med abstinensene, hvor lang tid tar det før jeg blir frisk og att kroppen ikke har disse plagene lengre? Kan jeg bare drope pillene og holde ut neste uke og håpe på att stoffet ikke påvirker kroppen lengre?
TusenTakk for svar.
Kvinne, 17 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er store individuelle forskjeller for hvor lenge abstinenser vedvarer. Det er derfor vanskelig for oss å gi deg et konkret svar på dette. Dessuten er Venlafaxin et antidepressiva, og ligger i gråsonen for hva vi har kompetanse på og ikke. Men normalt vil abstinenser gradvis være forbigående i noen uker etter avsluttet bruk, i noen tilfeller også i lengre tid enn dette. Leser du under seponering av Venlafaxin i felleskatalogen som vi har lenket til, ser du at det ikke er uvanlig å få reaksjoner etter avsluttet bruk. På generelt grunnlag vil vi altså oppfordre deg til å ha en løpende dialog med legen din omkring dette.