Abilify og alkohol

Er det farlig og drikke alkohol samtidig som mann tar abilify? På fest, litt kalinka foreksempel, er ikke rusmisbruker.
Tar 8mg 1 gang om dagen. jeg Veier litt mer en 70 kilo og er 170 cm høy.

Kvinne, 17 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Felleskatalogen skriver bl.a. følgende om Abilify og alkohol:
Pga. preparatets primære CNS-effekter, bør forsiktighet utvises ved samtidig inntak av alkohol eller andre sentralvirkende legemidler med overlappende bivirkninger som sedasjon.
Dette betyr at ettersom både Abilify og alkohol virker sløvende på sentralnervesystemet, som igjen regulerer pustesenteret, bør man være forsiktig med denne kombinasjonen. Men akkurat hvor forsiktig du må være, med tanke på dine opplysninger om dosering og vekt/høyde, er nok noe legen din må svare på. Du trenger ikke å være redd for å stille legen din denne typen spørsmål.