Aabstidens av nedtrapping av nobligan

hei. jeg har brukt 400mg nob i flere år. pga de nye trafikkreglene ser jeg meg nødt til å slutte med nob, pga førerkortet mitt. jeg har kuttet ned med 100 mg å er i tredje uke. d har godt så bra. men i dag våknet jeg kl 0400 å har hatt en for jævlig dag. kan d være nob eller influensa. jeg er maroder i mage og lårene å føler meg heeeelt elendig. takker for svar.

Kvinne, 49 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det du opplever er temmelig klart abstinenser av seponering. Du vil kunne kjenne på disse abstinensene i noen uker, men det vil gå gradvis over. Og det vil nok gå litt opp og ned rent psykisk. Du kan føle deg deprimert og få noe angst osv. Alt dette vil gå gradvis over , men det kan ta noen uker og det er ikke noen behagelig opplevelse. Jo saktere du trapper ned, desto mindre uttalte blir abstinenssymptomene.
Vi vet ikke om du har fått beskjed av foreskrivende lege om å seponere, men det er ikke det du sier. Du sier du «ser deg nødt» til å seponere. Det står ikke i forskriften at du må det. Dersom du bruker opioider til kronisk smertebehandling gjelder følgende regler:
Helsekrav oppfylt dersom
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
Her kan du lese forskriften. Dersom du bruker Nobligan illegalt (ikke fra lege) blir det selvsagt en helt annen historie med førerkortet.
Du kan – dersom du får dette av legen din – snakke med h*n om ev. å få medikamenter som ikke er rusgivende men allikevel kan lindre abstinenser. Det finnes flere varianter av dette, både mot kroppslige symptomer og mot søvnproblemer.