Urinprøve ved annonymt tips

Hei,
NAV har fått eit annonymt tips om at eg bruker rusmidler fra noen som overhørte meg diskutere rusmiddel generelt(politikk) med folk på fest, å krever no at eg skal avlegge urinprøve, itillegg satt min troverdighet(helsesituasjon) på spill.
Eg sa at dei skulle få ta så mange blodprøver å hårprøver som dei ville, men at eg fysisk ikkje greier å avlegge urinprøve menst noen står å stirrer på kuken min.(for å ikkje snakke om kor ufattlig nedvergende det er)
Så da spurte ho meg om eg nektet å ta urinprøven noe som eg er ganske sikker på hadde betydd at eg ville ha mistet støtten eg livnærer meg på.
Heile situasjonen gjør meg utrolig forbanna og frustrert ettersom eg veit at eg har reint mel.
Har du/dokke noen tips til hvordan eg skal løyse dette?

Mann, 25 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er to måter å forsøke å løse dette på. Den ene er å krangle med dem på både deres rett til å ta prøver (har de hjemmel?) og prøvetakingsmetode. Skal du krangle på dette, bør du gjøre et grundig forarbeid, kanskje snakke med en advokat som har erfaring med denne typen saker. Skal noen ta prøver av deg, må de ha skjellig grunn til mistanke; et anonymt tips fra noen som sier de har hørt deg snakke generelt om rusmidler vil neppe regnes som skjellig grunn.
Den andre måte å løse det på – med tanke på at du har rent mel i posen – er å «bite i det sure eplet» å ta prøvene. De som jobber med dette er godt vant med at folk får litt sperre når folk skal tisse.  Dersom du setter deg ned og skrur på springen på toalettet,  vil det nok komme noen dråper etterhvert. Ta deg tid og pust med magen.