Gode injeksjonshygieniske hjelpemidler som filtre og sitronsyre? Nervøs for sykdommer

Hei!:)
Jeg er veldig ny til injisering, og det er noe jeg dessverre tyr til i mangel av pålitelige varer av kvalitet, spesifikt mitt foretrukne rusmiddel som er krystallisert metamfetamin inntatt via inhalering av damp (varmet/smeltet krystall). Speed på gata er ofte dårlig, og veldig dyr.. årene mine lider og jeg er bekymret for infeksjoner of smittsomme sykdommer.
Først vil jeg si at jeg setter veldig stor pris på tiltak som «sprøyte-luka», som jeg er sikker på sparer utallige individer og også samfunnet som helhet for mye lidelse og elendighet.
Samtidig synes jeg det virker rart at det skal være så vanskelig å få få tak i ordentlige filtre, og har funnet ut at det er relativt vanlig å bruke sigarett-filtre, toalettpapir o.l. som filter ved forberedelse av injiseringsvæske med amfetaminsulfat (og garantert mye annet uønsket, mtp. kvaliteten her til lands, og mangel på ren krystall-form av metamfetamin..)
Jeg har gått rundt på de fleste apotek jeg vurderte som relevante og spurte etter filter for bruk med 12mm nåler.. , eks «mikronfilter» el.l..
Farmasøytene bak kassen ser ofte forvirret ut, usikker på hva jeg mener.. og har blitt henvist til bruk av div. bomullsprodukter som substitutt, som også uansett ville vært langt fra optimalt..
Ved forespørsel i sprøyte-luka fikk jeg visittkot med tlf.nr. til «Sykepleie på hjul», tilsynelatende drevet av «Fransiskushjelpen». De kunne muligens hjelpe med filter, eller noe mindre skadelig alternativ enn det andre som fantes og oftest brukes i miljøene i Oslo. Dessverre var det «opptatt-signal» / tlf.-svarer ved alle de ca. dusin forsøkene jeg gjorde for å nå de i dag, så kom ingen vei med det og dro hjem med sigarett-filter som fortsatt løsning på filtrering..
Bruk av slike improviserte, og ofte relativt uhygieniske filtre er visstnok potensielt veldig skadelig og farlig ved bruk.
Hvorfor får man ikke tak i ordentlige filtere for injisering på apotek eller andre steder.. det mest optimale hadde vært å inkludert i standard-pakken som deles ut av de flotte folkene i sprøyte-luka.. men…?
For nå må jeg visst altså ta til takke med sigg.-filtre en stund til, samtidig som jeg har fått med meg at dette er veldig vanlig blant mange (de fleste?) andre å bruke, også, så noe jeg er langt fra alene om. Dette brukes for filtrering av vann med amfetamin mikset inn.
Det andre er løsningsmiddel for heroin base.. her er det visst vanlig å bruke saft presset fra sitron, og også brus (!) o.l..
Dette er også noe som visstnok har potensiale for store skadevirkninger samtidig som det som egentlig hadde vært best, tryggest, minst smertefullt og praktisk, faktisk viser seg å være resept-belagt. Jeg kan ikke finne noen grunn til at det skal være reseptbelagt selv, og det er vel tydelig at mange andre heller ikke ser grunn til å neglisjere helsen til brukere ved å begrense tilgang siden Norge er et av få land dette er tilfelle (om ikke eneste? hadde ikke vært overrasket om så var). F.eks i Sverige selges visst Askorbinsyre over disk i matvarebutikker som vanlig husholdningsprodukt.
Så.. Staten bryr seg altså så lite at mange risikerer skader, og stor økning i smittefare ved bruk av dårlig utstyr og nedsatt forventning til standard generelt, ved siden av liten/ingen tilgang til det minst skadelige alternativet..
Noen ide hva som alternativt kan brukes, evt. skaffes på apotek el.l. for bruk som filter (ved filtrering av amfetamin og heroin i mitt tilfelle. For de som dessverre føler behov for å injisere piller er nok dette langt viktigere… ) – noen bomullsprodukter eller annet som er bedre enn andre ting, kanskje.. hva kan være minst skadelig av de skadelige midlenge vi har til rådighet?
Bruk av sitronsaft kan visstnok føre til mange komplikasjoner, en av mange er blindhet.
– er sitron virkelig det minst skadelige vi har tilgjengelig her i Norge og må ta til takke med..? Hva med brus da, f.eks hvilke av Coca Cola eller Fanta er minst skadelig å injisere…..
høres litt skrudde ut disse spm.synes jeg selv, dessverre, men er visst virkeligheten og faktiske spm. mange har og det eneste tilgjengelige, selv om det tilsynelatende ikke er noen god grunn til det annet enn å påføre brukere ekstra lidelse, tidlig død o.l.. skal ikke gå videre med disse tankene; virker etterhvert nærmest konspiratorisk og tiltenkt neglisjering av en av svakeste gruppene i samfunnet..
Alle svar med forslag til mindre skadelige alternativer mottas med takk, og vil prøve å spre nytt om evt. bedre alternativer blant de mange andre jeg møter som er vant med ovenfornevnte midler vi må ta til takke med her i Norge..
Jeg ville ikke injisere med det første, ei heller med slik risiko.. men det utvikler seg fort, og er visst ingen vei utenom veldig skadelige veier om man først tar fatt på denne stien med de lovene og restriksjonene som presser dette frem her i landet.
Høres kanskje litt ille ut for en utenforstående som ikke vet hva det innebærer, men jeg ville gladelig ønsket velkommen en kraftig utbredelse av stoffer krystallisert metamfetamin (røykbar, krystallisk type – ren metamfetamin) samt Heroin HCL. («#4», krystalisk)…
Heroinen vi har her er i det minste veldig lett tilgjengelig, billig, og som oftest av god kvalitet, til å være (heroin-)base altså, men liten trøst. . . . . .

Mann, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du tenker på konsekvenser og skadereduksjon så tidlig som mulig. Det beste er selvsagt å ikke injisere, men du må selv ta den avgjørelsen. (Det aller beste er forsåvidt å være rusfri, men også den vurderingen gjør du selv.)
I Norge er det en temmelig «romslig» politikk med hensyn til utlevering av brukerutstyr til injisering. Det kunne helt sikkert vært enda bedre tilrettelagt for skadereduksjon, men det kunne – og har – vært veldig mye verre tidligere. Nye veier til skadereduksjon er hele tiden under diskusjon, men dette er til dels et politisk spørsmål og det tar tid fra idé til handling her som ellers i politikken.
Gode filtre
Det er nok Sykepleier på hjul du bør snakke med om dette. Bare fortsett å ringe til du får tak i dem. Sprøyterommet i Oslo er forbeholdt de som er bostedsregistrert i Oslo (og det er kun bruk av ren heroin der, ikke amfetamin eller blandinger). Har du adresse i Oslo, kan du jo registrere deg der og snakke med dem.
Løsningsmiddel for heroin
Du burde bruke askorbinsyre. Det er nok det minst skadelige. Sitronsyre av ulike varianter (både flytende og pulver) er ikke bra for årene; askorbinsyre er i det minste mindre ille. Større apoteker har askorbinsyre, og du kan gå innom et slikt og kjøpe en boks så har du det du trenger.
Ellers er det viktig å ikke bruke for store doser, rene og nye nåler, riktige/ikke for tykke og lange nåler, og rense før og etter injisering med alkotip.