Rivotril

Hei!! Har brukt 2 stk 2mg Rivotril siden 2001. Nå for jeg ikke mere og har for 5 dager til så er det tomt. Jeg er livredd og kroppen min er eller begynner og komme ut av balanse. Svetter og kjenner angsten kommer sakte på. Jeg orker ikke dette, vil selvfølgelig ha levd uten. Men legen min har fortalt ( har det svart på hvitt også) Hvor det står at jeg ( pasienten) må bruke dette resten av livet mitt. Men nå er jeg redd livet blir for kort da ingen absolutt ingen vet jeg har brukt dem siden nedtrapping i 2011. Men det klarte jeg aldri og her er jeg alene og ingen aner noe ….Enda for jeg vet hva slags helvete som venter

Mann, 40 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du forteller at du har brukt tilsammen 4 mg Rivotril siden 2001, men, slik vi forstår det, skulle du egentlig ha trappet ned/av det i 2011. Dette til tross for at legen din mener at det er er en livslang behandling.
Vi kjenner deg og din situasjon for dårlig til å skulle si noe om legen din har rett i at du trenger dette resten av livet. Samtidig er det viktig å presisere at hva du tenker og føler om saken også skal ha betydning for om du skal gå av Rivotril eller ikke. I dette tilfellet er det kanskje best å legge alle kortene på bordet og forklare situasjonen, i hvertfall ovenfor legen din. H*n kan hjelpe deg med nedtrapping, slik at du unngår (de verste) abstinensene. Å være alene om et problem kan ofte gjøre det større. Alle kan feile, og du skal ikke måtte skamme deg over det. At du ikke greide å trappe ned i 2011 betyr ikke at du ikke kan klare det nå, men det krever at du står i det. Vi anbefaler deg å ta kontakt med noen der du kan snakke om abstinensene og angsten din, slik at du slipper å føle deg så alene.
På våre hjemmesider kan du lese om benzodiazepiner, og der finner du også en link om nedtrapping.