Risiko ved injisering av gate- Amfetamin og Heroin

Hei der:)
Med tanke på at injisering av Amfetamin (pulver/»pasta» av ukjent opphav og renhet oppløst i spring-vann) tydeligvis er langt mindre sterilt enn Heroin-oppløsning ((etter hva jeg har fått med meg, og gjort så langt->),
-Hvor mye mer risikabelt er det å simpelt hen bare blande gate-amfetamin og vann før det injiseres, sammenlignet med gate-heroin som tross alt oftest blir gjort det samme med, men som i tillegg  (som oftest) blir blandet med sitron og deretter kokt (mer eller mindre)?
Har hørt at gate- heroin-løsning spesielt etter koking visstnok har mindre sannsynlighet for å inneholde smittestoffer, da vel altså hovedsakelig som følge av denne oppvarmingen som dreper de fleste bakterier.
– Kan dere si noe ca. om. evt.smittestoffer ved injisering av amfetamin og deres skadepotensiale virkelig er så mye større enn ved injisering av heroin som det ofte gjøres her (løst opp i væske,ofte med sitron o.l., og kokt)?
– Er sitron-saft/juice (presset rett fra frukten), evt. konsentrat av slikt (kjøpt på små flasker i butikken) særlig risikabelt ved injisering slik det er verdt strev evt. penger å investere i askorbinsyre isteden, eller er det sjelden skader oppstår uansett?
Jeg regner med dere vil fraråde injisering generelt, men lurer fortsatt på hvor mye mer risikabelt det evt. er å injisere amfetamin vs. heroin, spesielt mtp. at heroin-oppløsningen ofte blir gitt en langt mer effektiv anti-bakteriell behandling, mens amfetamin-oppløsning ofte er prisgitt ens egen hygiene samt stoffets kilde (som for tilnærmet alle vil være veldig usikker/ukjent).
Ved injisering generelt, hvor risikabelt er det med solide partikler i oppløsningen som skal injiseres?
– hvis partiklene er såvidt er synlige, men fortsatt store nok til å sees i væsken om den holdes opp mot lyset og evt. om blir latt være i ro en periode kan sees synke og etterhvert samle seg på bunnen, er dette risikabelt store partikler og mengder av slike..?
Jeg har merket at mange gatebrukere tar veldig lett på filtrering, at det aldri er noen god eller enkel måte for generell filtrering, og lurer på hvor viktig det er å passe på å unngå partikler i det hele tatt.
– Vet dere også hva som kan spørres om på apotek som et «minst ille» alternativ for filtrering? Har blitt foreslått div. bomullsprodukter, men usikker på hva eksakt som evt. er best («best» dvs. minst ille).
Alternativet er som de fleste gate-brukere tilsynelatende gjør, å suge opp oppløsningen gjennom et (ofte nytt,hvitt og tilsynelatende rent) sigarett-filter.
Vet dessverre for lite om kroppen og kretsløpet til å vite hvor det evt. ender opp og skilles ut, og alt det der..
– Er det noe sted jeg kan møte opp og spørre om mer av det samme, uten å risikere trøbbel med loven? Har fått med meg at sprøyte-rommet i Oslo er reservert for de med bostedsadresse i Oslo og som er registrert der, så det er derfor muligens ikke et alternativ for meg. Er dette ting de fleste sykepleiere, kanskje også apotek-ansatte har kunnskap til å gi råd rundt, eller bør jeg rådføre meg med evt. lege eller div. spesialister?
– Jeg vet at fastlege har taushetsplikt. Er slike ting «OK» å informere fastlegen om bruk av, og spørre om slikt?
Har inntrykk av at de (fastlege) ofte ikke har så god tid, og jeg vil ikke holde av ressurser som andre kanskje trenger mer enn meg men samtidig gjerne skulle ønske å evt. kunne snakke og spørre fritt ut videre om disse tingene med noen som visste sikkert. Er redd mange av de jeg rådfører meg med på gate-nivå (andre brukere) ofte har risikabel eller likegyldig holdning til dette, eller bare ikke vet bedre og ofte kan komme med farlige forslag, selv om de mener godt..
Beklager mye tekst og mange spm.. får slutte her!:) ..selv svar på ett spm. hadde vært supert! Beklager om noe av dette allerede er besvart her tidligere.
På forhånd takk uansett for evt. oppmerksomhet og velmenende råd, og en bra tjeneste! =)
Med vennlig hilsen
~ relativt ny, uvitende injiserende bruker av hovedsakelig amfetamin og heroin.

Mann, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Som du skriver har du vært i kontakt med oss tidligere, og vi forsøker å svare så godt vi kan.
Generelt kan vi si at injisering alltid medfører risiko, og at det er svært viktig at det som injiseres er sterilt. Akkurat hvor mye risikoen reduseres ved koking vet vi ikke, men det er nok som du sier en vesentlig faktor.
Når det gjelder sitronsaft versus askorbinsyre vet vi for lite til å kunne gi deg noe sikkert svar. Noen hevder at sitronsaft skader årene mer enn askorbinsyre, mens andre mener at begge syrene har omtrent samme skadepotensiale.
Vedrørende filtrering og størrelse på partikler tror vi at du vil kunne få god kvalitetssikret informasjon og hjelp ved å kontakte lege eller apotek som du selv foreslår. Du kan også ringe – «Feltpleien og Smittevern i Oslo» på telefon 23 42 72 00. De er åpne mellom 09-22 på hverdager og 10-18 på lør- og søndager.