Piller fra lege

Min samboer har 15 år med rusproblematikk bak seg. I hovedsak amfetamin og alkohol. Går i behandling for å holde seg rusfri.
I fjor ble han stygt skadet i en bilulykke. Store smerter i etterkant medførte at han over lengre perioder ble satt på oxycontin og oxycondone ( hvis jeg husker navnet riktig..hurtig -og langtidsvirkende morfin tabeletter). Han fikk ingen informasjon om hvor avhengighetsskapende de var, ei heller noen oppfølging. Det ble fort til at han misbrukte disse, men fikk nye selv om han hadde brukt de opp før han skulle. I tillegg fikk han innsamlingsaksjon-og Sove tabeletter, som han og misbrukte. Jeg ga til slutt beskjed til lege. Han sluttet da en stund. I vår fant han ut at han ville ha piller igjen ( han har vondt..men ikke såååå vondt), da skriver legen ut haugevis av både Store tabeletter og paralgin. Som han bøtter nedpå med, og som gir han humørsvingninger og sterke abstinens symptomer hvis han holder opp med. Noe han har tatt opp med legen (som er fult klar over hans rus historie). Legen sier bare at siden han har brukt andre morfin preparater før, får han sterkere abstinens reaksjon nå. Jeg har satt bena ned, og han har nå får nobligan depottabeletter, og jeg merker at han blir «fin» også på disse…(altså får en ruseffekt). Og jeg leser at disse også skal brukes svært forsiktig… hva skal man gjøre? Syns det er vanskelig å sladre til en likegyldig lege bak hans rygg…for han ser på dette som «lovlig rus». Det er jo tross alt legen som sier han skal ta de…

Kvinne, 32 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det kan høres ut som om legen hans ikke forstår eller har satt seg helt inn i situasjonen til din samboer. I tilfeller der folk med avhengighetsproblematikk er i behov av legemidler som har misbrukspotensial, skal man utøve særlig forsiktighet. Leger har et ansvar for å følge opp slike ting, og skal ikke ukritisk skrive ut medisiner av de typene du nevner. Gjør de det, kan de i verste fall risikere å miste forskrivningsretten. Det at samboeren din bruker medisiner som er foreskrevet av lege for å oppnå rus er misbruk. Det beste hadde kanskje vært å ta en (alvors)prat med din samboer og oppfordre han til å snakke med legen sin selv. Hvis det blir for vanskelig kan du jo foreslå at du blir med på samtalen. På våre hjemmesider finner du tips for hvordan snakke med noen om deres rusbruk.
Du skriver at samboeren din går i behandling, kunne det vært en idé å involvere behandler? H*n (behandleren) kan for eksempel komme med en vurdering og også samarbeide med legen slik at dere kommer frem til en god løsning, i forhold til hvilke medisiner han kan bruke, i hvilke doser og hvordan administrere de.
Du kan også ta kontakt med Veiledningssenter for pårørende, som er et et sted som tilbyr støtte og veiledning i forhold til det å være pårørende til noen med rus- og/eller psykisk helseproblematikk. De kan tilby individualsamtaler, parsamtaler, undervisning mm. I tillegg kan dette heftet på våre hjemmesider kanskje være nyttig for deg.