Pensjoist (nedtrapping Imovane)

Jeg har gått på imovane i 8 1/2 år 2 ganger 71/2 x 2 hver natt. Virker ikke mer enn 4 timer.
Jeg har fått noe fra bi vita sov-godt
Kan jeg trappe ned ved å slutte å ta imovane og ta 2 sov-godt for å bli kvitt
Imovanen

Mann, 84 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer deg , skal vi gjøre oppmerksom på at vi ikke er leger. Derfor er de rådene vi gir deg ikke basert på en medisinsk vurdering av din spesifikke tilstand, men på generelle erfaringer med denne typen medikamenter.
Du bør trappe ned før du skal bytte til et urte/naturpreparat fra Imovane. Dersom du bråslutter, bytter uten videre, kan du få abstinensreaksjoner. Du bør bruke flere uker på denne overgangen. Slik vi forstår det, bruker du 2×7,5 mg Imovane hver natt. Du kan begynne med 1,5 stk hver natt i en uke, deretter 1 hver natt i en uke og så 0,5 hver natt i en uke. Dette vil ta tre uker og det vil gi deg en lettere overgang og mindre plager/abstinenser. Tre uker er temmelig lite i det store bildet når du allikevel har brukt dette i 8 1/2 år.
Vi håper du får den medisinske oppfølging du trenger. Dersom du har spørsmål om dette eller andre ting, er du velkommen til å kontakte oss for en diskusjon om hva du kan gjøre og hvem som ev. kan hjelpe deg.
MERK: Vi råder deg til å snakke med legen om dette, og understreker at våre råd ikke er basert på en profesjonell medisinsk vurdering, men på erfaring.