Min mamma drikker

Jeg har en mamma som vi er veldig bekymret for. Vi finner stadig melkeglass som er dekt med plastfolie eller syltetøyglass med brennevin gjemt i huset. Vi har også funnet dette i jobbsekken hennes. Hun jobber som lærer. I tillegg gjemmer hun tomme vinflasker og prøver å skjule at hun drikker ved å gjøre alt mulig annet som ikke er i neræheten av oss, hvis vi sitter og ser på tv er hun veldig opptatt med noe på kjøkkenet og blir nesten skremt og sint hvis vi kommer dit.
Søsteren min prøvde for noen år siden å ta dette opp med henne, men hun ble bare sint.
Hvordan kan vi ta det opp med henne slik at hun ikke går i forsvarsposisjon?
Det bekymrer meg veldig hvis noen av de hun jobber sammen med, eller foreldrene til elevene merker at hun lukter alkohol.

Kvinne, 27 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ja det er ikke noen lett situasjon å være i, og det er ikke rart dere er bekymret. Det er mange som er i deres situasjon og opplever det sammen. De vet at en de kjenner har ett alkoholproblem, men vil ikke  innrømme det. Vi har utarbeidet et forslag til en bekymringssamtale som kanskje kan være til nytte for å både tenke over hva som bekymrer dere, og planlegge hvordan dere kan snakke om det. Dere finner forslag til samtale «Hvordan snakke med noen om deres alkoholbruk» her. Hvis hun ikke vil snakke om det, nekter eller blir sint, får dere bare innse at hun er en voksen person som bestemmer over sitt eget liv. Vil hun ikke innse at hun har et problem og/eller gjør noe med det er det ingenting dere kan gjøre. Innser hun at hun har ett alkoholproblem, og ønsker hjelp for det har vi også informasjon om det på vår hjemmeside «Hjelp til å slutte«. Både moren din og du er velkommen til å ta kontakt med oss på RUStelefonen 08588 mellom kl. 11-19 alle dager (10-19 på tirsdager og onsdager). Dere kan også chatte med oss mellom kl. 11-17 på hverdager (10-17 på tirsdager og onsdager)