Kaffe og alkohol

Hei! Har litt merkelig spørsmål angående kaffe/alkohol. Det har seg slik at jeg aldri får lyst til å drikke meg full om jeg ikke har drukket kaffe. Ikke bare fordi jeg må holde meg våken utover kvelden, men fordi jeg føler kaffe gjør meg veldig deprimert. Drikker veldig sjeldent kaffe, er muligens veldig følsom og har ADD. Det merkelige problemet er det at absolutt aldri får lyst på alkohol med mindre jeg har drukket kaffe på forhånd. Kan føle meg veldig tankefull, filosofisk og deprimert gjerne i 6 – 7 timer etter kaffekoppen er drukket. Men kaffe gir meg utrolig mye energi, selv flere timer etter jeg drukket den. Kan det være at jeg rett og slett bare er mer skjerpet og konsentrert før trening etter en kopp kaffe? At kaffen hjelper dopamin i hjernen til å gå raskere eller noe?
Jeg føler i hvert fall at både sukkerfri redbull og kaffe gir meg EKSTREMT mye energi før trening. Det samme er det med motivasjonen og måten musikken blir. Jeg føler også at musikken er en helt annen etter en kaffekopp!
Har forsøkt å drikke alkohol uten og ha drukket kaffe på forhånd, men klarer ikke å drikke så mye som en drink engang. Føler ikke det frister i det hele tatt å drikke meg full.
Men om jeg har drukket kaffe føler meg fryktelig urolig og har en sterk trang til å drikke alkohol får å roe meg med! Jeg drakk kaffe før trening i går og følte et voldsomt kick! Det skal sies at jeg ikke hadde drukket kaffe på en uke, så toleransen var lav. Men etterpå følte jeg meg urolig selv i 7 – 8 timer etterpå og jeg fikk ikke sove før jeg hadde drukket noen drinker.
Ellers drikker jeg veldig sjeldent. Drikker ikke alkohol oftere enn 1 – 2 ganger i måneden og skal jeg kunne drikke alkohol, så MÅ jeg ha drukket kaffe.. Regner med at folk føler slike tranger etter sentralstimulerende stoffer også?

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt. Du skriver at du må drikke kaffe for å få lyst til å drikke deg full. Videre skriver du at kaffe gjør deg deprimert, likevel så opplever du at du får mer energi og konsentrasjon (før trening). Nå er det riktignok ikke noen absolutt motsetning å være deprimert og samtidig ha mye energi og gå på trening, men det er kanskje slik at du først blir oppstemt og deretter deprimert? Det kan høres ut som om du er spesielt sensitiv ovenfor koffein, og at du først får en slags opptur (et «kick», som du beskriver det) som er positiv for deg, men at du etter 7-8 timer blir deprimert og har vansker med å sovne. Kanskje er det da du har lyst på alkohol også?
Det er riktig at koffein påvirker dopaminnivåene i hjernen, dette gjelder også f.eks. ved dataspill og musikk. Du kan lese mer om det i Illustrert Vitenskap og KK på nett.
Vi anbefaler deg å være forsiktig med koffeininntaket, ettersom du reagerer så sterkt på det, og du bør spesielt unngå å drikke kaffe på kvelden, slik at du ikke får problemer med søvnen. Reaksjonen du får kan ligne på det folk opplever ved inntak av andre sentralstimulerende stoffer, dog er det viktig å presisere at folk også reagerer ulikt på ulike midler.