Hasj bilkjøring

Lurte på hvor lenge man må vente med å kjøre bil etter røyking av hasj?. Han er daglig kveldsrøyker. Vet det har blitt veldig strenge regler.
På forhånd takk ????

Kvinne, 40 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at det har blitt strenge regler på dette området. Nå er det naturligvis slik at hvor lenge han må vente, avhenger helt av hvor mye han røyket kvelden i forveien, og hvor mye THC det var i hasjen. Regelverket er forklart i denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet. Der opplyses det bl.a. om at straffbarhetsnivået tilsvarende 0,2 i promille er på 0,004 mikromol THC per liter fullblod. Dersom han røyker 25 mg. THC, vil han normalt ankomme dette nivået etter 6-12 timer; dersom han røyket det dobbelte av dette, vil han normalt ankomme dette nivået etter 8-15 timer. Dessverre er det vanskelig å si eksakt hvor mye THC man får i seg; 25 mg. en et sterkt veiledende anslag som tilsvarer omtrent én joint, men her forekommer altså betydelige variasjoner. Uansett må man alltid være på den sikre siden når det gjelder rusbruk og bilkjøring; er man i tvil, la bilen stå.