Er mamma pillemisbruker?

Hei,
Jeg er en mann på 30 år som har hatt en mistanke om at min mor har misbrukt piller i snart 15 år! Jeg har stilt spørsmålet flere ganger, men blir nesten latterliggjort! Det som gjør at jeg har mistanker er at hun kan sovne hvor som helst, når som helst! Virker veldig sløv i det ene øyeblikket og våken i det andre. Sliter veldig ofte med å finne de riktige ordene. Har hørt fra hennes tidligere ektemann at mine mistanker stemmer. Jeg føler meg nesten maktesløs. Hun kan også reagere med temperament om vi beskylder henne for å ta piller. Har også ofte nye venner! Hvordan skal jeg gå frem?

Mann, 30 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi tror definitivt du har sett noe hos din mor som hun sliter med. Og vi synes du skal stole på dine egne observasjoner og det andre forteller deg. Når/dersom du skal snakke med din mor, vær veldig konkret. Da mener vi: ikke si «mor, har du blitt pillemisbruker, jeg tror du er pillemisbruker, inrøm at du er avhengig av piller!» Dette er en strategi som ikke fører til dialog. Fortell henne konkret om dine observasjoner: «da vi var der og der så jeg at du sovnet; da vi snakket om sånn og sånn merket jeg at du ikke finner ordene. Jeg blir bekymret for om det kan være noe i veien. Kan det være sykdom? Kan det være noen medisiner du bruker som gjør deg trøtt?»
Du kan vurdere om du skal snakke med legen hennes og beskrive noen av symptomene du ser hos din mor. Legen kan ta medisinbruken opp med henne. Dersom du ønsker å snakke med noen om din situasjon, kan du også ringe til Veiledningssenteret i Midt-Norge.