Bror som ruser seg.

Hei,
Jeg har en bror som er rundt 20 år som har slitt mye med angst i hele oppveksten. Helt siden han var barn har han hatt en ganske sint og aggressiv utstråling, og som familie har vi skjønt i ettertid at dette bunnet ut i hans angst. På ungdomskolen har han i ettertid fortalt at han ofte hadde med seg alkohol på skolen, og ble også tatt i og røyke hasj. Det var på skolen han beskrev at angsten var mest fremtredende. En god periode nå har det egentlig gått veldig bra, han startet frvillg å ta urinprøer og sluttet og ruse seg. Han startet etterhvert å jobbe, hvor han opplevde masse mestring. Og vi merket stor forskjell sosialt, og utstrålingen hans er så mye bedre. MEN, idag var vi sammen og han begynte å snakke om at han har begynt å røyke mye hasj igjen, og jeg fikk noen vibber på at han ruset seg litt på sterkere saker også(han hintet ganske tydelig). Han fortalte også at han hadde begynt å få en del angst igjen, men beskrev at dette ikke hadde noen sammenheng med hasjen, snarere tvert imot. Foreldrene mine er svært bekymret, og jeg kjenner jeg begynner å bli bekymret selv på at dette kan være starten på noe. Han snakker mye med pappa om dette også, og jeg ser det tærer veldig på han. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe broren min? Og hvordan bør man respondere når han prater om dette? Jeg er livredd for at dette skal utvikle seg. Vi har forøvrig helt fantastiske foreldre, og har hatt generelt en veldig god barndom. Men inntrykket mitt er at denne rusen er en form for selvmedisinering for angsten.

Kvinne, 26 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så godt å gi ett enkelt svar på hvordan du kan hjelpe broren din. Du skriver at han er rundt 20 år så da er han voksen så da må han først og fremst ta ansvar selv. Bruk av hasj kan gi noen angst, og spesielt for dem som er sårbare for det. Så hvis han har fått mer angst etter at han begynte å røyke hasj er det kanskje en sammenheng der. For noen – ikke alle – kan bruk av hasj føre til mer angst og andre negative psykiske tilstander, både akutt og over tid. Er han sårbar, blir det lett verre.
Når det oppstår over tid er det også vanskelige å forstå hva årsaken er. Vi legger med ett faktaark om hasj, cannabis og marihuana fra Folkehelseinstituttet som du/dere kan lese. Det broren din kanskje trenger å gjøre er å slutte med narkotiske stoffer, og heller få hjelp av legen sin mot angst og andre plager. Som voksen bestemmer han over eget liv, men må også ta konsekvensene av det. Dere har hatt en god oppvekst med fantastiske og omsorgsfulle foreldre. Nå når han er voksen kan ingen andre bestemme, bare støtte og motivere han til å ta gode valg. Hvis hele familien er preget av den vanskelige situasjonen anbefaler vi at dere tar kontakt med familiekontoret der dere bor for veiledning. Dere som som er hans familie og bryr seg om ham, kan også snakke med Veiledningssenteret for pårørende; det kan også være veldig nyttig.