Bekymret venn

Hei. Jeg har en kompis jeg er urolig for, jeg vet at han røyker hasj og tar piller, og før sommeren prøvde vi heroin sammen. Det var ikke en god opplevelse for meg, så jeg har ikke prøvd det igjen. Han, derimot, falt totalt for heroin. På et tidspunkt hvor han var ganske langt nede innrømte han at han ville bli rusfri, men uken etter nektet han på å ha sagt det. Han er en helt annen person når han går på heroin, og i løpet av de siste månedene har han droppet ut av skolen, slått opp med kjæresten, kranglet mye med foreldre og familie og havnet i slosskamper. De dagene han ikke får i seg heroin er han depressiv og får ofte en trang til å skade seg selv. Hvis jeg tar det opp blir han irritert og sier at jeg ikke skal bekymre meg, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg føler meg dobbeltmoralsk, for jeg ruser meg jeg og, men ikke på så tunge stoffer som heroin. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han?
Sendt fra iOS-applikasjonen

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan det være vanskelig å vite hva som er det riktige å gjøre. Men, så lenge han er over 18 er det lite annet å gjøre enn å ta det opp med han. Snakke med han om hva som bekymrer deg ved hans rusbruk.  Du har tatt det opp med han før og han blir irritert på deg. Det er ikke så uvanlig, så kanskje skal du vurdere om det finnes en annen person som står han like nær eller nærere som kan ta det opp. Uansett er det fint å bry seg og si ifra.  Det at andre viser bekymring over rusbruk, kan være skritt i egen erkjennelse om at rusbruken har gått for langt.  Hvis du går inn på vår hjemmeside RUStelfonen.no under fanen bekymret for noen finner du tips og råd til hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk.
Vi tenker også at det kan være godt for deg å snakke med noen om din bekymring. Du kan for eksempel ta kontakt med uteseksjonen, helsestasjon for ungdom, eller du kan ringe oss. Alle nevnte tjenester har taushetsplikt!