Amfetamin som sovemiddel ?

Hei, jeg er en mann på 28 år, som bruker amfetamin ca 1-2 ganger i mnd, og da går det et par gram.. Dette får meg til å slappe av, slik at jeg sovner med en stein i 6-7 timer – akkuratt som vanlig søvn..
Jeg er bruker til vanlig sterke smertestillene og muskel-avslappende medisiner (pga kreftsykdom) Er i Amsterdam ca 1-2 ganger i mnd for og røyke hasj, da dette lindrer også mot smertene mine.. Dette har jeg snakket med legen min om, noe han syntes er greit..
Men det jeg lurer på er hvorfor jeg sovner så utrolig lett etter inntak av amfetamin? Dette kjøper jeg også i Amsterdam, og «kvaliteten» der skal jo være betraktelig bedre enn i Norge.
Har aldri blitt utredet for noen andre sykdommer, som f.eks ADHD o.l.
Mvh
Meg
Mann, 28 år fra

RUStelefonen svarer:
Din reaksjon på amfetamin er uvanlig da de fleste får mer energi, blir pratsomme og rastløse når de bruker det. Du kan lese mer om virkning av amfetamin på våre faktasider. Men, for enkelte har amfetamin en beroligende effekt. Amfetamin og amfetaminlignende stoffer brukes i behandling av narkolepsi (sovesyke) og ulike former for ADHD. Ved behandling av ADHD er det som regel amfetaminliknende medikamenter som blir  benyttet. Når du skriver at du blir trett og rolig av amfetamin kan det være et tegn på at du kanskje har en ADHD lidelse som ikke er oppdaget. Det kan derfor være lurt å få det undersøkt hos lege, og det kan jo være at du trenger å få foreskrevet medisin. Det er mange fordeler å få det som medisin fremfor å kjøpe på det illegale markedet hvor styrke og innhold varierer (selv om du kjøper det i utlandet). I tillegg er det svært kostbart og en kriminell handling. Så selv om du nå kan ha positiv erfaring med stoffet gjennom en form for selvmedisinering, bør behandling utføres i samråd med lege og terapeut. Tatt i samråd med lege, og ofte med psykiatrisk/psykologisk poliklinisk behandling, kan medisinene også bidra til at du føler deg roligere og får det bedre.
Når det gjelder bruk av hasj har det også kommet et legemiddel som heter Sativex, som har lignende virkeområde som hasj og som gis til MS pasienter. Du kan jo også høre med legen om hen vil gi deg det hvis du har god effekt av det.