Amfetamin og seksualitet

Hei.
Har et spørsmål ang amfetamin, har brukt det med jevne mellomrom i ca 10 år, bare et par ganger i året de siste årene, og jeg har merket at på slutten nå så blir jeg ekstremt kåt i et døgn eller 2, blir helt opphengt i porno og ser på homseporno, dyresex, pissing, shemales osv, noe jeg ALDRI gjorde før, er det min egen utvikling eller er det dopet som styrer hjernen min? har til og med hatt sex med eldre menn flere ganger, og med en gang det går for meg angrer jeg og skammer meg.. er dette normalt?

Mann, 32 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Når du spør om dette er normalt, tenker vi at det ikke er et enkelt ja eller nei svar på ditt spørsmål. Det er et åpent spørsmål hva vi legger i ordet «normalitet», det finnes ingen objektive kriterier for dette.
Mange som har brukt amfetamin har erfaringer med «oppheng» i ulke typer atferd, særlig ved bruk flere ganger og over tid. Dette kan dreie seg om alle mulige slags typer atferd; skru fra hverandre ting, vaske/rydde, sitte og fikle med ting, tegne/male osv. osv. En del opplever nok at  trangen til å utføre sære, avvikende seksuelle handlinger blir større i amfetaminrus.  Ikke sjelden kan amfetamin gi en opplevelse av kraftig seksuelt begjær, opphenget i seksuell aktivitet (eller fantasier om dette). For eksempel onani, porno, samleie osv.
For deg kommer dette til uttrykk ved å se på «homseporno, dyresex, pissing, shemales osv» og ha «sex med eldre menn flere ganger». Amfetaminens virkning i hjernen vekker nok frem en ganske «dyrisk» – og man kan kanskje si avvikende – side hos deg. Om dette betyr at du har forandret seg eller at ditt «egentlige jeg» kommer til uttrykk på denne måte, det kan vi ikke gi deg noe godt svar på. Noen mennesker har – ikke minst ved amfetaminbruk – trang til å utføre grensesprengende seksuell adferd.
Dersom du gjør dette en gang i blant og føler du får utløp for et behov, så bør du jo først og fremst tenke på beskyttelse (kondom osv). Det å ha sex med personer av samme kjønn er ikke noe å skamme seg over. Din legning er noe du først og fremst må ta stilling til når du er i din normaltilstand. Og det er ikke sånn at fordi du ser denne typen porno er du sodomitt eller pervers.
Du sier ikke noe om hvorvidt amfetaminbruk er noe du har planer om å fortsette med, eller om det er slik at du kunne tenke deg å endre på bruken. Det kan sikkert være interessant for deg å snakke med noen om dine erfaringer – i tillit, i fred og ro og under fire øyne. Det finnes flere muligheter og dersom du ønsker mer info om dette, er du velkommen til å ta kontakt med oss om det.