Alkoholmisbruker?

Hei 🙂 jeg bare lurer pĂ„ om jeg faktisk er alkoholiker? drikker Ăžl nesten hver eneste dag. og nĂ„ er jeg i en livssituasjon som for meg er helt krise. blir stolt av meg selv hvis jeg kun drikker 3 Ăžl pĂ„ kvelden fĂžr jeg legger meg.. skulle Ăžnske Ă„ kunne prate med en av dere som jobber her. og sĂ„ syns jeg dere kunne ha lengere Ă„pningstid!!!!
Kvinne, 32 Ă„r fra Finmark

RUStelefonen svarer:
Du skiver at du drikker Ăžl hver dag og er i en livssituasjon som er krise. Det er veldig bra at du tar kontakt og vil gjĂžre noe med det. Å sette diagnosen ”avhengighet” er ikke sĂ„ lett, og vi har klippet inn noen kriterier som du kan lese fra ICD-10. Diagnose pĂ„ avhengighet kan bare gjĂžres hvis tre eller flere av fĂžlgende kriterier har inntruffet samtidig i lĂžpet av det foregĂ„ende Ă„ret:
Brukeren har
• sterk lyst eller fĂžlelse av tvang til Ă„ innta substansen
• problemer med Ă„ kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
• fysiologisk abstinenstilstand nĂ„r substansbruken har opphĂžrt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nĂŠrt beslektet) stoff for Ă„ lindre eller unngĂ„ abstinenssymptomer
• utviklet toleranse, slik at Ăžkte substansdoser er nĂždvendig for Ă„ oppnĂ„ den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til Ă„ slĂ„ ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
• fĂžler Ăžkende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som fĂžlge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes pĂ„ Ă„ skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
• opprettholder substansbruken til tross for Ă„penbare tegn pĂ„ skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med hĂžyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivĂ„, og man kan fastslĂ„ at brukeren var, eller kunne forventes Ă„ vĂŠre, klar over skadens natur og omfang.
Du kan ogsÄ gÄ inn pÄ Rushjelp.no og ta en test der. Hvis du etter Ä ha lest kriteriene for Ä sette diagnose og tatt testen tenker at du har ett rusproblem kan du jo vurdere hva du vil gjÞre med det. Det finnes ogsÄ et selvhjelpsprogram pÄ Rushjelp.no som du kan benytte deg av. Mener du at du trenger mer eller annen hjelp mÄ du ta kontakt med fastlegen din eller ruskonsulent pÄ Nav som kan sÞke deg inn for videre hjelp.
Du er velkommen til Ä ringe oss pÄ 08588, vi er Äpne hver dag fra 11-19 (10-19 onsdager og torsdager), og hÄper du kan finne tid innenfor eksisterende Äpningstid.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.