Alkohol i urin

Drikker jeg en flaske vin fredag kveld, vil det da vises i urinprøve mandag morgen kl 11. Ingen intak av alkohol eller medicin i uka optil.

Kvinne, 56 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på hva slags type urinprøve du skal ta, EtG/EtS-målinger kan være ganse følsomme og slå ut flere dager etter inntak av alkohol. Folkehelseinstituttet skriver:
«Ved målinger av EtG og EtS i urin kan alkoholinntak påvises, selv om etanolen (alkoholen) i kroppen er forsvunnet. Positiv EtG og EtS i urin sier at personen har inntatt alkohol i løpet av de siste 1,5-2 døgn ved moderate alkoholinntak, og i løpet av de siste 5 døgn ved svært store inntak. EtG og EtS er svært sensitive markører og slår ut etter selv små alkoholmengder.»
Les gjerne FHI sitt faktaark om Etg og EtS (alkoholmetabolitter).
Dersom det er en vanlig etanol-urinprøve du skal ta, vil mulig påvisningstid være opptil et døgn.