Alkohol

Jeg er vokst opp me lite alkohol i familien..d samme har mine barn…har ikke vært naturlig for oss.
Fikk ny kjærest for 3år siden. Traff han på en pub.
Iløpet av disse åra har det aldri gått en fredag eller lørdag uten mye vin..likeså drikking hver dag i ferier…han smugdrikker litt når han tror at jeg ikke ser det..kan ta seg en konjakk og tre eller noe lignende, en morning på ferier og fortsetter sånn. Han er sjelden synlig beruset, men er ofte gulig på det hvite i øynene. Men ikke alltid. Er han hjemme alene med barna sine, som er store, drikker han og.. han lukter alltid fyll i helgene…men han holder seg hvis han vet at han skal ut å kjøre eller andre ting..går heller ikke ut over jobben .
Og jeg som ikke er vane med dette kjenner at d irriterer meg og går ut over forholdet..jeg tok d opp en gang og han lovet at hvis d plaget meg skulle han skjerpe seg… men d har gått over..han fant ut at det ikke var hans drikking som var problemet men at d var andre ting hos meg som gjorde at jeg hengte meg opp i d…
På turer og ferier synest andre og at han drikker mye. Drikker når ingen andre gjør det.. han er vokst opp med dette..en søndagsmiddag med foreldrene hans innebærer både vin , øl og sterkere ting..mens jeg kjører.
Han er snill og grei men drikkinga bekymrer meg og jeg vet at jeg ikke vil ha d slik hvis vi flytter sammen. Jeg liker en fest selv. Og tar gjerne en cider på lørdagen så jeg er ikke fanatisk.
Men så er jeg i tvil om d er meg som er hysterisk og trenger bare å hørre fra dere ☺

Kvinne, 45 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Vi tenker at dette i liten grad handler om hvorvidt du kan kalles hysterisk eller ikke når det gjelder hans alkoholbruk, men hva du føler at du kan og ikke kan leve med. Sagt på en annen måte: det handler nok ikke om å definere hvorvidt han har et alkoholproblem eller ikke (samt å overbevise ham om dette), men snarere hva du føler at er problematisk å leve med og ikke.
Dette er en mann som du har kjent i forholdsvis kort tid, og som antageligvis var godt innarbeidet i dette mønstret før han traff deg. Det hele blir altså et spørsmål om hva som er rimelig og realistisk å forvente av fremtiden. Vi sier ikke at det ikke er umulig for ham å endre på sitt mønster, men dette forutsetter altså en oppriktig motivasjon fra hans side. Så, det du sier om at «drikkinga bekymrer meg og jeg vet at jeg ikke vil ha d slik hvis vi flytter sammen», er ganske sentralt – og noe som er viktig at du står fast ved, for din egen del. Dette er noe du godt kan gjøre ham oppmerksom på, og vi anbefaler at du leser vår guide til bekymringssamtaler dersom du vil snakke med ham om dette igjen. Hvis det er slik at han faktisk ønsker å gjøre noe med sitt drikkemønster, anbefaler vi også at dere gjør dere kjent med hvordan hjelpeapparatet fungerer. Kanskje ville det være aktuelt for dere å oppsøke en samlivsterapeut sammen, slik at du får snakket ut om disse bekymringene med en profesjonell veileder tilstede? Det viktigste er at du ikke føler at du tar på deg et ansvar for å kutte ned/ut hans alkoholbruk – dette ansvaret ligger hos ham selv. Men du har selv ansvar for å bestemme hva du vil og ikke vil leve med, og å ivareta ditt eget beste.