Abstinenser

Hei jeg har nettopp sluttet å ruse meg, brukt alt jeg kan tenke på bortsett fra heroin i 6 år. Har dere no tips til hva som hjelper? Trener jeg så går jeg i bakken, tar jeg seroucel/quitapin føler jeg meg som en ape. Finnes det noe som FUNKER, jeg kan spørre legen om? Uten at det et vanedannene selvfølgelig. Får ikke no annet en quitapin sier legen men må vel være noe som ikke gjør meg så sløv, atarax er heller ikke et alvternativ da jeg hører stemmer på de.

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og vi kjenner ikke situasjonen din i detalj. Derfor er det vanskelig for oss å gi deg gode råd om medisinering. Det vi tenker er at du sikkert hadde hatt nytte av å være på et sted du kunne få ro og fred over litt tid. Hvis du snakker med legen din om det, kan hun/han sikkert henvise deg til et passende sted. Der vil du få den hjelpen du har behov for, enten det er i form av samtaler og støtte/veiledning, medikamenter eller begge deler.
Alle medikamenter som har virkninger, kan ha bivirkninger. Jo mer potent et legemiddel er, jo større er risikoen for bivirkninger. Dette er en av grunnen til at det ofte kan være mer nyttig å bruke mye tid fremfor mye medikamenter i en rehabiliteringsperiode.