Venner som røyker marijuana

Hei en stor del av vennekretsen min røyker hasj daglig. Jeg har sluttet med dette for lenge sia, Det jeg lurte på var om de for eksempel ble tatt på fersken i å røyke offentlig av politiet etc. Kan jeg få en straff for dette? Selv om jeg ikke røyker noe i det hele tatt bare er med dem?
Mann, 23 år

RUStelefonen svarer:
Så lenge politiet ikke kan bevise at du er i besittelse av cannabis, eller at du har cannabis i systemet ditt, vil de heller ikke kunne straffe deg. Dette involverer altså at politiet har hjemmel til å undersøke disse tingene, forutsatt at det foreligger skjellig grunn til mistanke. Dersom vennene dine blir «tatt på fersken» i å røyke cannabis, vil nok dette kvalifisere som skjellig grunn til mistanke, også hva gjelder deg selv. Men, som sagt, du kan ikke straffes om du ikke beviselig har brutt noe lovverk.