Uføretrygdet. (Psykiatrisk sykepleier)

Jeg har gått gjennom flere nødvendige og smerte- krevende operasjoner, og har 2-3 til foran meg.
Jeg er blitt inne- og til dels stillesittende. Jeg vil mye, men har ingen energi.
Jeg vet lite om amfetamin, men «føler» at om jeg fikk en kick-start med energi, ville livet komme på rett kjøl igjen. Jeg vil kanskje tilogmed klare å trene litt nødvendige øvelser, som nå er et mareritt pga smerter.
Jeg må tilføye at jeg i disse smertefulle 4-5 årene har fått Morfin av fastlegen min, men har ikke på noen som helst måte blitt avhengig. Har jeg ikke flere tabletter, må jeg bare leve med mere smerter i en periode, men det gjør at jeg går i en sirkel av smerter, (morfinen tar på langt nær alle smerter!), initiativløshet, – med morfin = tildels uten smerter, klarer å komme meg litt ut av huset når jeg får morfin. Morfinen tar slutt, – tilbake til initiativløshet pga av økte smerter, tildels smertefri (når jeg har fått ny «dose»), så går det hele i sirkel igjen.
Jeg er ALDRI helt smertefri. Jeg undrer om det er mulig å få til et forsøk med amfetamin for å se om dette kan snu litt på det livet jeg lever.
Jeg har ALDRI brukt noe som helst rusmiddel og røyker heller ikke. Drikker til og med svært lite.
Kan det være mulig å forsøke???
Jeg vil gjerne kjøpe lovlig, og er redd for å kjøpe ureint stoff på gata, vil heller ikke sette injeksjoner, så jeg vil helst ta amfetamin i pilleform.

Kvinne, 66 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon, og vi kan forstå at det hele oppleves frustrerende. Dessverre vil du nok ikke få utskrevet ren amfetamin på lovlig vis noe sted i Norge. Det finnes riktignok en rekke legemidler som ligner amfetamin, men disse utskrives normalt til personer med en ADHD-diagnose, alvorlige konsentrasjonsvansker eller narkolepsi. Uansett så er spørsmålet om medisinendring noe du er nødt til å ta med din fastlege. Det er viktig at du melder ifra om dine symptomer samt ønsker for veien videre, slik at du kan få best mulig oppfølging. Dette er nok bedre enn at du tyr til ulovlige kanaler, da det stemmer som du sier at man aldri kan kjenne renheten/kvaliteten på gateamfetamin. Dessuten er amfetamin potensielt sterkt vanedannende, og kan i lengden utvikle seg til å bli et helt nytt problem for deg.