Tramadol fibromyalgi og rls

Hei. Tar 1 stk. 50 mg tramadol for å fungere i hverdagen og fordi dette er det eneste som tar mauring i bena, rls. Har brukt samme dose nå i 3 år og har fått ny livskvalitet. Gir meg ene r gi til å mestre dagene. Kun 50mg, en gang i uka 100mg når jeg må være ekstra tilstedeværelse for familie og sosialt liv. For meg virker 50 mg fortsatt godt etter 3års bruk. Hva slags skadevirkninger kan dette gi kroppen min? Bekymret for langtidsvirkningene tross at jeg klarer meg på kun 50mg pr. Dag. Takke r for svar vennlig hilsen [NN]

Kvinne, 53 år fra Sør-Trøndelag
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)
RUStelefonen svarer:
Denne typen medikament er ikke veldig skadelig for kroppen din. Det klart at alle medisiner har potensielle skade- og bivirkninger. Men sammenlignet med andre medikamenter er nok tramadol i gruppen «mindre skadelig for kroppen.» Tramadol er derimot avhengighetsskapende, noe som i seg selv kan være problematisk. Dersom du holder deg innenfor angitte doseringer, vil vi tenke at dette er et ganske lite problem, rent medisinsk. Du kan også drøfte dette med legen din dersom du opplever uønskede virkninger eller føler at du oftere må bruke høyere doser.