Testing av narkotiske stoffer

Heisann! Jeg lurer på om det finnes et pålitelig sted hvor man kan ta med seg eller sende narkotiske stoffer for å sjekke om man virkelig har fått det man har bedt om. I disse dager er det veldig mange dealere som kamuflerer enkelte stoffer som noe de ikke er, og det er mange syntetiske varianter av ulike stoffer ute å gå. Derfor føler jeg det er uansvarlig å ikke teste det man har fått, fordi det kan medfølge uønskede og potensielt livsfarlige konsekvenser. I hovedsak lurer jeg på hvor/hvordan man kan teste om man har fått LSD og MDMA.

Mann, 21 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du ønsker mest mulig informasjon og sikkerhet omkring din rusbruk. Det er riktig som du sier at man ikke alltid kan vite helt sikkert at man får hva man har bedt om.
Vi er ikke kjent med noen steder i Norge der du kan gå og få ditt rusmiddel analysert. Alternativet måtte være å gå via politiet som igjen kan analysere prøven på et medisinsk laboratorium, men vi går ut ifra at dette ikke er aktuelt for din del. Hva vi derimot kan tipse om, er en tjeneste som har en viss utbredelse internasjonalt, om enn ikke i Norge (foreløpig). Hva vi har i tankene er såkalte drug testing kits, der du kan analysere en rekke rusmidler samt deres nærmeste kjemiske slektninger. Eksempler på dette er f.eks. denne eller denne. Merk at vi i RUStelefonen ikke kan stå inne for disse produktenes kvalitet, da vi simpelthen ikke har tilstrekkelig kunnskap om dette.