Smerte under overdose

Hei.
Jeg lurte på om hva som skjer med kroppen under en metadon overdose.
Altså de som dør av det.
Er det slik at de opplever smerter og då ligger og er redd helt til de dør?

Mann, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Metadon er et legemiddel som virker dempende på sentralnervesystemet. Det betyr at ved overdose, vil vedkommende høyst sannsynlig ha sovnet inn, og ikke vært ved tilstrekkelig bevissthet til å oppleve smerter, uro, panikk o.l.
Dersom dette gjelder noen du kjenner, håper vi at du har noen å snakke med om hvordan du har det. Det kan være veldig vanskelig å være pårørende til et dødsfall, rusrelatert eller ikke. Familie, venner o.l. er viktige å støtte seg på her, alternativt kan du også oppsøke helsesøster på skolen, eller en helsestasjon for ungdom.