Rulleblad

Hei, ble tatt i razzia sent i 2015. Det eneste de fikk «tatt» meg på var bruk av hasj, får da det mest sannsynlig på rullebladet. (Har vert på ruskontrakt i over et halvt år men det gikk sør..) Fikk en utsettelse på førerkort fram til høsten 2016 i sammenheng med at ruskontrakt ble fullført.
Det eg lurer på er hva har egentlig en liten narkotika sak som «tatt for bruk og besittelse av 1 gram hasj» har å si utover fremtiden? Jobb, skole, lappen, reise til div. land etc.
Vil dette hindre meg i mange jobber?
Kan eg ta lappen etter den såkalte utesettelsen er ferdig uten noen andre innvendiger som f.eks. ny ruskontrakt eller annet? Eller kan eg ta den på den vanlige måten?
Hvor mange arbeidsgivere vil la en så liten sak hindre deg i jobb?
Er det virkelig så ille som folk skal ha det til? Syntest det blir for ille når folk sier at det kan stå i veien for deg resten av ditt liv med tanke på at det er en så liten sak som det er.

Mann, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Her var det mange spørsmål på en gang – vi får ta det hele i tur og orden.
For å ta det siste først: nei, det er ikke helt slik at dette vil kunne stå i veien for deg for resten av ditt liv. Men, som du nok er klar over, må du regne med at dette kan stå i veien for deg på noen områder i en viss tid fremover. Kort forklart så finnes det ulike typer politiattester, som igjen har ulike regelverk for hva de kan inneholde, hvor lenge de kan inneholde en gitt informasjon, og ikke minst hvem som kan ha innsyn i dem. Du finner utfyllende informasjon om dette regelverket i denne artikkelen fra ung.no. Der vil du bl.a. kunne lese at det kun er en begrenset mengde arbeidsgivere som vil kunne ha innsyn i narkotikalovbrudd, og at dette normalt vil fjernes fra attesten etter noen år, avhengig av hvilken attest det gjelder, og hvilken dom du evt. mottar.
Når det gjelder spørsmål om å ta førerkort og evt. videre ruskontrakt, er du nødt til å henvende deg til politiet som behandler din sak. For øvrig er det det gjeldende lands regelverk som avgjør hvorvidt du kan innvilges innreise eller ikke – kontakt den aktuelle ambassaden på forhånd og forhør deg om din situasjon.