Prolaps

Hei, jeg har slitt mye med bruk av extacy og var på lsd for 2 dager siden.
Natt til i dag tok jeg amphetamin og ble sittende lenge ved datamaskinen noe som førte til stor slitasje på ryggen som viste seg å være prolaps.
Lurer på om det med sunn aktivitet kan trenes tilbake i helt frisk tilstand eller om jeg er stukk med skiveutglidninger resten av livet..!

Mann, 24 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at en amfetaminrus kan føre til at du blir sittende i en stilling lenge – eller på andre måter bli helt opphengt i noe – slik at det fører til denne typen kroppslige plager. Vi kan ikke svare deg på om din skiveutglidning er noe du må slite med resten av livet. Vi er ikke lege eller helsepersonell. Så vidt vi vet er det noe ulikt fra person til person hvor lenge ettervirkningene av en prolaps vedvarer. Du burde oppsøke lege, fysioterapeut eller manuell-terapeut og få tips til trening og øvelser som kan bedre situasjonen.
Dersom du ikke er kjent med manuellterapi, vil vi anbefale deg å lese mer om det. Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet. De undersøker, vurderer og behandler plager i muskel-/skjelettsystemet for å gjenopprette eller bedre kroppens funksjonerSe informasjonsfilm om manuellterapi.
Du finner en oversikt over flere slike i Troms på denne lenken.