Pinex forte – alkohol

Hei. Jeg har operert i foten 16/8, og har fått noe som heter Altermol (tilsvarer pinex forte). Det skal jeg bruke til smertene roer seg. Det jeg lurer på, jeg skal i et bryllup om 4 dager, der har jeg selvfølgelig lyst å drikke alkohol, en god del egentlig. Så kan jeg bare droppe å ta tabletter den dagen jeg skal drikke, uten å tenke på diverse farer?

Mann, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig lurt at du spør på forhånd. Vi er ikke leger/helsepersonell, men vi kan svare deg ut fra generell kunnskap om blanding av paracetamol, kodein og alkohol.
Det første vi tenker er at dersom du klarer å la være å spise Altermol dagen du skal i bryllup, gjør det. Da risikerer du ikke eventuelle reaksjoner som kan oppstår av blandingen Altermol og alkohol. Felleskatalogen er ganske tydelig når de skriver » Samtidig bruk av alkohol bør unngås.» Dette er ikke bare grunnet kodeinet i tablettene, men også fordi paracetamol og alkohol er en dårlig kombinasjon for din lever (men dette gjelder mest i store mengder eller ved bruk over tid.)
Hvilke reaksjoner risikerer jeg?
Altermol, mer bestemt kodeinet i tablettene, og alkohol er begge dempende stoffer. Det betyr at de kan forsterke hverandre gjensidig og gi uønskede reaksjoner. Dette gjelder særlig ved inntak av større mengder, men selv etter inntak av én eller to Altermol før du drikker, vil det kunne forsterke alkoholrusen, og særlig de dempende virkingene av alkoholen. Jo mer du drikker, jo mer uttalt blir denne virkingen. Du kan bli mer trøtt, mer full, lettere få blackout, øke risikoen for uønsket adferd, lettere miste kontrollen osv. I verste fall – her snakker vi om store mengde – kan det øke risikoene for overdose.
Du sier du «har lyst å drikke alkohol, en god del egentlig». Vi trenger ikke fortelle deg hvor mye du skal drikke, det vet du selv. Men som sagt, jo  mer du drikker «oppå» Altermol, jo større er risikoen for nevnte bivirkninger.
Hva gjør jeg?
Som sagt, klarer du å droppe tablettene den dagen, så gjør det. Klarer du ikke, bør du ta hensyn til det. I et slikt tilfelle bør du ta så lite Altermol som mulig. Når du drikker, drikk litt og vent f.eks. 20 minutter, og se hvordan du reagerer før du drikker mer.
Husk at jo mer mat du har i magesekken, desto mindre full blir du. Er magesekken nesten full, kan inntil 30-40% av alkoholen brytes ned før den kommer over i blodet. Derfor, spis godt!
Håper du får et hyggelig bryllup.