Pinex Forte

Jeg har de siste månedene fått økende smerter i bekken, rygg og nakkesmerter, vralter når jeg går, og etter noen timer våken er smertene så store at jeg må hvile. Har hele denne perioden hatt en vikar lege, som jeg har hatt mange samtaler om bruken av pf, og vi har blitt enig om at det er det beste alternativet til svar på MR foreligger. Jeg er forskrevet 3×1 pr dag. Noen dager må jeg ta mer, fordi 1 tablett virker dårlig. Går jeg noen dager uten, merker jeg ingen ting annet enn smertene (ingen abstinenser). Er dette en veldig høy dose? Nå er fastlegen tilbake og hun vil nesten ikke skrive ut pf, føler meg faktisk kriminell når jeg må be om dette fra henne.

Kvinne, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er forståelig at du opplever denne situasjonen som utfordrende. Når det gjelder hvorvidt din dosering kan omtales som høy eller lav, viser vi til Felleskatalogens omtale av Pinex Forte:
Behandlingsvarigheten bør begrenses til 3 dager, og ved uteblitt smertelindring bør lege kontaktes. Voksne >18 år: 1-2 tabletter ikke oftere enn hver 4. time, opptil maks. 8 tabletter på 24 timer. Maks. døgndose av paracetamol er 4 g. Maks. enkeltdose er 1 g (2 tabletter).
Altså er 3×1 per dag ikke en veldig høy dose; sakens kjerne er nok heller varigheten av din behandlingstid. Grunnen til at din fastlege er restriktiv med å skrive ut Pinex Forte til deg, er sannsynligvis fordi dette potensielt er et sterkt vanedannende legemiddel, selv om du beskriver et fravær av abstinenssymptomer. Du sier ikke noe om når du kan forvente svar på dine MR-undersøkelser, og hvor lenge du evt. skal fortsette å gå på denne typen smertestillende. Uansett anbefaler vi at følger opp denne prosessen videre i tett samråd med din fastlege, og håper at du kan utrede dine plager, og veien videre, på en tilfredsstillende måte.