Hei.
Jeg lurer om man kan få konsekvenser for å ha sluttet med medisiner og så byntj på igjen uten å si i fra til fast legen?
Jeg brukte concerta veldi mye før, 1 per dag for å greie å konsentrere meg på skolen. Når jeg flytter etter vert følte jeg at jeg ikke trengte det så jeg stopped å bruke det uten og fortelle fast legen min.
I ettertid har jeg oppdaget at jeg har hadd igjen mange av concerta «pillene» og har prøvd å se om det kan hjelpe meg på skole igjen. Jeg så vidt vet ut fra leger at jeg har add og asbergers men vet virkelig ikke hvordan å takle det. Har prøvd 2 år uten medisiner og fikk ikke godkjent noen av de årende. Jeg har også sjekket i helse systeme og der står det ikke engong at jeg har noen av delene. I såfal må jeg til lege før jeg kan prøve å bynje igjen eller kan jeg bynje med den gamle ruitinen?
Også kan det vær farlig og ta 2-4 concerta på engong?

Mann, 19 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi svarer på det siste først. Concerta skal brukes slik det er foreskrevet av lege. Tar du store doser, øker risikoen for uheldige bivirkninger. 400-1000 mg metylfenidat (virkestoffet i Concerta) har gitt lett til moderat forgiftning. Du må da ev. til lege/sykehus.
Vanlige symptomer ved forgiftning:
Får du disse symptomer, kontakt lege umiddelbart.
Til ditt første spørsmål: Og i tillegg er det ikke helt tydelig for oss hva som egentlig har skjedd. Såvidt vi forstår det du skriver, har du tidligere fått Concerta av legen, men sluttet (uten å si fra om det) fordi du følte du ikke trengte det mer. Slik vi forstår det har du nå flyttet.og således kanskje byttet lege. Hva konsekvensene blir av å bruke det uten samråd med lege kommer litt an på hva du mener med konsekvenser. Mener du helsemessige konsekvenser? Juridiske? Konsekvenser for jobb og skole? Førerkort? Generelt er svaret på spørsmålet ditt at hvis du bruker Concerta uten respet, regnes det som narkotikabruk og er straffbart. Du vil bli fratatt et (evt) førerkort og kan få helsemessige konsekvenser.
Velkommen til RUSinfo!
Vi holder stengt alle røde dager i påsken.
Vi åpner igjen tirsdag 2. april kl 15.
Vi ønsker alle en god påske!