alkoholmisbruk/kjæreste

Hei, jeg har skjønt utifra hva jeg har lest ang . alkoholmisbruk, at det er normalt at de kan være verbale, selv om jeg hører at det ikke angår meg det som kommer, merker jeg at jeg blir nedstemt og lei meg, dagen etter later han som ingenting, og han forventer og at jeg gjør det samme, han sier som regel unnskyld om han husker det da, at han har skjelt meg ut.
Nå har venner og familie begynt å reagere, og synes ikke at det er holdbart, og jeg føler meg jo mer presset i situasjonen, og har begynt å tenke på om dette forholdet er noe bra for noen, om jeg på en måte bidrar til at det fortsetter ,siden jeg er tolmodig og rolig og ikke tar igjen med han?
jeg føler meg så alene med dette, og jeg er jo glad i han , hans andre jeg,men det virker så nytteløst, hvordan kan noen gjøre noe slikt mot seg sjøl og andre, skjønner jeg ikke.

Kvinne, 54 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Alkohol gjør at man kan miste hemninger og at impulskontrollen svekkes, samt at man kan bli fort irritert. Dette kan gjøre at man for eksempel lettere «fyrer» seg opp, kjefter eller snakker mye.
Vi har svart deg på et spørsmål tidligere idag, det kan være at det gir deg noe å reflektere rundt når det gjelder deres forhold. Vi forstår at du er glad i han men at du er forvirret og at du føler deg alene. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Al-anon eller med Veiledningsenteret for pårørende.  Det kan også være nyttig for deg å lese manualen «Å leve sammen med en mann som drikker for mye.»