alkoholmisbruk.

jeg har en kjæreste som misbruker alkohol. . Han vet ikke at jeg skriver dette til noen, men jeg trenger råd og veiledning, på hvordan jeg kan påvirke han i en positiv retning, så vi kan få et rusfritt, og godt liv sammen.

Kvinne, 54 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Takk for spørsmålet. Vi kan ikke sende svar tilbake på mail, så vi slettet en del av spørsmålet slik at det ikke risikerer å være gjenkjennende.
Du beskriver et samliv og en situasjon som virker ganske krevende for deg, der du har inntatt en omsorgsrolle, kanskje mer enn en kjæresterolle. Om dette er noe du er komfortabel med, skal ikke vi overtale deg til noe annet, men samtidig virker du ganske sliten av å måtte hjelpe han å regulere følelsene sine og å leve med drikkingen hans.
Ut i fra det du skriver får vi inntrykk av at du er en ressurs for han, da du er tålmodig og grensesettende. Men det kan også være at din tålmodighet gjør at han føler at han må ta mindre ansvar for sin adferd. Det vet vi ikke, men vi vet at noen ganger blir dette en litt dårlig sirkel hos partnere hvor den ene sliter psykisk eller med rus. Hvor grensen går mellom støtte og ansvars-overtakelse, er ikke alltid lett å se. Vi vet heller ikke det, det er ofte noe som er så diffust at den som lever i det heller ikke klarer å skille. Men når du tenker du kan påvirke han til å bli rusfri, er det en form for ansvars-overtakelse. Du kan være en god kjæreste og god livs-partner, en som styrker hans gode sider, og gjør hans dårlige lettere å jobbe med. Men for å jobbe med de dårlige sidene, må han selv være klar for eller villig til å gjøre det. Det er vanskelig å påvirke noen som ikke selv ser sin egen adferd som et problem. Vi fikk ikke helt tak på hva han tenker om situasjonen og om han er villig til å arbeide for å bli en mer stabil partner som drikker mindre, men er han det, så kan det være greit å snakke sammen og konkret lage en plan over hva han kan gjøre og hva du kan gjøre. Det kan også være lurt at dere får hjelp sammen, for eksempel hos en familieterapeut. Om han ikke ser noen grunn til å endre seg, blir det nok vanskelig å gjøre noe med situasjonen. Da må du bestemme deg om situasjonen slik den er nå er noe du ønsker å leve i, eller eventuelt hva du kan gjøre for deg for å gjøre situasjonen din bedre.
Vi ønsker deg lykke til videre.