Alkohol i hverdagen

Jeg har en kjæreste på 27 som jeg har lagt merke til drikker ganske mye alkohol i hverdagene. Jeg merker det ikke noe særlig på atferden, da han kan drikke en flaske vin uten at jeg merker nevneverdig forskjell på humør og oppførsel. Men jeg er litt bekymret for mengden, 2-4 øl eller 0.5-1 flaske vin om dagen og at han liksom «må» ha det hver dag etter jobb («mye å gjøre, sliten, lang dag», osv., hver dag, men han drikker også hver dag på ferie). Hittil har ikke alkoholkonsumet hatt så store konsekvenser for helsa eller økonomien hans, jeg er mest bekymret for at det blir vanedannende. Vi har planer om å etablere oss sammen, og derfor er min største bekymring at dette kan eskalere, og jeg vil løse det før det evt. blir verre. Hvis jeg har prøvd å foreslå at vi tar/lager noe annet godt å drikke etter middag (juice/smoothie etc), og han skjønner at jeg prøver å unngå at han skal drikke alkohol, kan han furte resten av kvelden. Jeg har ikke lyktes med å snakke med ham om dette, da han veldig lett avfeier meg som overbekymret, underforstått fordi jeg nesten aldri drikker alkohol selv. Er dette et problem eller er dette normal konsumering av alkohol/ i en viss alder/ osv? Hvordan kan jeg evt. ta det opp med ham?

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er helt forståelig at du bekymrer deg over deg over det daglige alkoholkonsumet til kjæresten din. Å drikke 1/2 flaske vin eller 2-4 øl daglig er absolutt i overkant av hva som er tilrådelig. Risikoen for skader på en rekke indre organer er økt ved daglig inntak av tre alkoholenheter, for eksempel 3 små glass vin hver dag. I Norge har vi ingen offisielle grenseverdier bortsett fra Norske anbefalinger for ernæring og fysisk aktivitet hvor inntaket av alkohol, fra et ernæringsmessig synspunkt, bør begrenses og ikke overstige omtrent 10 g alkohol per dag for kvinner og 20 g per dag for menn. Imidlertid har 14 alkoholenheter per uke for kvinner og 21 alkoholenheter per uke for menn vært brukt i enkelte publikasjoner og nettsider med henvisning til WHO (alkoholinnholdet i en alkoholenhet kan variere fra land til land, i Norge inneholder en standardenhet ca 12-15 gram ren alkohol). Alkohol er potensielt avhengighetsskapende. Jo mer og jo oftere man drikker, desto mer toleranse utvikler kroppen for stoffet.
Rustelefonen har laget en guide til bruk for folk som ønsker å ta opp sin bekymring knyttet til rus. Det kan være ikke alt føles relevant for deg, men du kan ha nytte av enkelte tips og råd.