Tante til rusmisbruker

Hei, Jeg er tante til en rusmisbruker som jeg stadig tenker på. Mor tar dette veldig tungt og har fått streng beskjed og ikke spør om henne. Jeg må spør andre søstre som har et nærere forhold. Det plager meg at jeg ikke har snakket med henne på ca 2 år, og jeg har så inderlig lyst til å si at jeg er glad i henne. Har også lyst å kjøpe med meg noen klær og mat til å gi henne.. Tror jeg vet hvor jeg kan finne henne.. Er det feil og gå bak ryggen til moren ( min søster) og blir det feil å gi henne noe.. Og i tilfelle hva?? Og hvordan??
Kvinne, 49 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å svare på det du lurer på, rett og slett fordi det er et etisk dilemma. Det vi eventuelt ser for oss kan være en god løsning, som gjør at du kan oppsøke tantebarnet ditt og kanskje slipper følelsen av å gå bak ryggen til din søster, er å snakke med din søster først og fortelle henne at du ønsker å ta kontakt med ditt tantebarn. Hun kan tross alt ikke nekte deg det. Om søsteren din ikke ønsker kontakt med datteren sin, må du respektere det, og kanskje vil hun bli beroliget av at du forsikrer henne om at du ikke skal forsøke å presse henne til noe annet eller fortelle henne om dine møter med hennes datter.
Så over til om spørsmålet om å gi ditt tantebarn noe.  Om du gir henne penger, går det sannsynligvis med til å kjøpe rusmidler. Selv om hun formodentlig er avhengig og trenger daglige doser med rusmidler, antar vi at du ikke ønsker at din gave skal gå til dette. Gir du henne penger må du også belage deg på at det er en sjanse for at hun vil spørre deg om penger igjen. Om du gir henne klær, mat eller ting, så har du mer kontroll på det du gir henne. Imidlertid er det ikke sikkert at hun trenger verken mat eller klær, det spørs litt på situasjonen hennes (rusavhengige i Norge har som regel tilgang på dette). Om du vil gi henne noe, så kan det derfor være best å spørre henne først om hun trenger noe (ikke penger). Imidlertid tenker vi at du ikke må føle deg forpliktet til å gi henne noe som helst. Å møte henne og gi henne litt omtanke bør være det viktigste. Det er noe alle setter pris på.
Håper vårt svar gjør at du kommer litt nærmere en mulig  løsning på dette dilemmaet.