alkohol, oxyContin, Sobril og Oxynorm

Går på ocycontin.fast pga kreft. Oxynorm ved gjennombruddsmerter. Har unnet meg vin til middag flere ganger i uken. 2 til 3 glass. Ca 4-5 dl. Fått hjertebank om kvelden. Er det pga alkoholen? Brukt sobril 15 mg for å sove. Nå hjelper den ikke mer. Føler meg ekkel i kroppen om dagen. Skal til fastlegen i morgen for å få antidepressiva. Er veldig deprimert. Familie og kjærsteprob. Ikke skjelven om morgenen men blir guffen utover dagen og ukonsentrert. Har fått beskjed om at oxycontin ikke er vannedanende når man tar det mot smerter. Er dette feil? Vil kroppen ha mer morfin eller er det alkoholforbruket som spiller meg et puss? Føler ikke noe glede ved å ta oxycontin eller o.norm. hjelper b vitaminer i store doser eller kamille te mot «nerver«? Hvordan evt trappe ned alkoholen?

, 63 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ved kombinasjonen alkohol og OxyContin eller Oxynorm øker sjansen for sedasjon, altså slapphet og trøtthet. Det er ikke en vanlig bivirkning å få hjertebank av disse to medisinene når man blander de med alkohol. Imidlertid er det ikke uvanlig å få hjertebank av alkohol alene, så det kan være det som skjer. Særlig når alkoholen er på vei ut av kroppen, er det vanlig at hjertet pumper hardere.
Årsaken til at Sobrilen ikke virker lengre, er sannsynligvis fordi du har fått økt toleranse. Det skjer når man tar slike medikamenter daglig i over 2-3 uker. Da vil kroppen trenge høyere doser for å få samme effekt. Det er derfor man anbefaler å bruke slike medisiner kun i korte perioder.
Vi ønsker å opplyse om at å blande alkohol med Sobril, Oxynorm og OxyContin ikke er anbefalt, da det forsterker hverandres virkning og i verste fall kan være farlig.
OxyContin er et opioid med morfinlignende virkning, og det er derfor mulig å bli avhengig av det. At du tar det på grunn av smerter, har ikke noe betydning for om kroppen blir tilvendt det eller ikke. Det legen kanskje mener, er at det ikke er rusmisbruk å bruke det mot smerter i perioder? Om du har tatt disse medisinene daglig over en periode, bør du trappes ned på de så du unngår abstinenser.
Vi har ikke noen kunnskap om at kamillete hjelper mot nerver, men vi vet at mangel på B vitamin kan føre til psykisk ubalanse. Om du drikker mye alkohol, kan det være at du har B-vitamin-mangel. Dette kan du enkelt sjekke hos legen.
Vi vet ikke hvor mye du drikker, så det blir vanskelig for oss å gi deg noen råd på hvordan du skal trappe ned. Noen som drikker mye og skal slutte, bør trappe ned for å unngå alvorlige abstinenser. Andre slutter tvert. Vi anbefaler deg å ta opp dine alkoholvaner med legen din.