Sulting og overdoseringer

Jeg endte opp med en overdose på Paracet (20* 500mg) for noen mnd siden.. Da dette skjedde hadde jeg ikke spist på 4 døgn.. Er det en mulighet at jeg ble dårligere fordi jeg ikke hadde spist på veldig lenge? Andre gangen jeg klarte å ta en overdose på paracet (32* 500mg) hadde det bare gått 24 timer siden sist måltid, og da ble jeg ikke så dårlig som første gangen. Har mat i kroppen så mye å si for hvor dårlig man blir ved en overdosering?
Kvinne, 18 år

RUStelefonen svarer:
Mat har nok en viss betydning for hvordan man reagerer på medikamenter. Du vil være svakere og tåle mindre dersom du ikke har spist på lenge. Men når det gjelder skader på dine indre organer (f.eks. leversvikt) har matinntaket nok mindre betydning; du vil uansett kunne risikere en leversvikt med fatale følger dersom du spiser store mengder paracetamol.
Vi anbefaler deg å snakke med noen om din misbruk av piller. Hvis du vil ha konkrete rås og tips om hvem du kan kontakte, kan du sende oss en chat eller ringe oss i åpningstiden.