Sterkt misvisende om «overdose»

Hei
I den nye informasjonen deres skriver dere at «Det er rapportert hjerteinnfarkt ved overdose cannabis.»
Dette er sterkt misvisende. Det stemmer heller ikke. Cannabis fører ikke til overdose, og uttrykket blir helt feil her. Ifølge Wayne Hall sin nyeste systematiske gjennomgang av de siste 20 årene med forskning, forekommer det ikke overdoser. Derimot kan cannabis en sjelden gang utløse hjerteinfarkt hos de med hjertesykdom. Det er stor forskjell på det og overdose. Det ser veldig rart ut, når dere bruker et slikt misvisende utrykk, og det diskrediterer all informasjonen der gir om cannabis.

Mann, 36 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Viser til chat tidligere i dag. Vi kan være enige i at den setningen kan virke upresis. Vi har nå endret setningen du refererer til og anser oss nå ferdig med den.
Imidlertid endrer vi ikke overskriften på artikkelen. Dette fordi overdose kan forstås som for mye inntak av noe, og ikke bare som en «klassisk» overdose med respirasjonstans og eventuelt død som følge. Røyker du mye eller veldig potent cannabis, øker sjansen for å få ubehagelige opplevelser. Som du var inne på, sovner man gjerne av å røyke mye, men det er også slik at store mengder inntak forsterker muligheten for ubehag. For eksempel er det større sjanse for ubehag om du bruker bong eller andre verktøy som gir store mengder røyk på kort tid, enn om du røyker joint. Ubehagelige symptomer som følge av høyt inntak av noe, kan altså kalles overdose. Analyserer du søkerstatistikker på nettet, så vil du også se at folk faktisk googler hasjoverdose. At de kommer vår side om temaet da, og leser det vi har skrevet der, mener vi bør være oppklarende nok for den som lurer.