Samboer som drikker

Hei,
Min samboer drikker veldig mye og det plager meg veldig. Har bestemt meg for å gjøre noe med dette men vet ikke hva. Har tatt det opp mange ganger men tør ikke ta det opp mer da han blir veldig sint. Selv om jeg prøver å «tulle» med det forsiktig. Bare dét føler jeg er et varselstegn. Før kunne han tulle det bort selv. Nå sier han bare at han er lei av jeg maser om det og blir sint hvis jeg nevner noe om det. Han synes han ikke drikker for mye. Han drikker så å si hver dag. En flaske vin eller to glass konjakk er typisk. Noen ganger er det «bare» et par øl. En dag innimellom drikker han ingenting. Men det er som om han må ha det for å roe seg ned. Vi har som regel både konjakk, 3 liter rødvin og øl hjemme bestandig. Han har muligens adhd. Da han var liten ble han testa for mbd, men hadde ikke det. Han blir ikke synlig full og heller ikke fyllesyk, og kommer seg på jobb hver dag og trener også, men på kvelden må han liksom ha noe å kose seg med. Dette går ut over sexlivet vårt også, som er nesten ikkeeksisterende. Ca en gang i mnd. Men da har vi som regel vært fulle. Han har liten lyst og jeg synes det er ubehagelig med alkoholånde. Tenkte jeg skulle prøve å prate med han om det, uten å nevne alkoholen, selv om jeg har lest at alkohol kan drepe lyst. Jeg vet ellers ikke hva jeg skal gjøre. I verste fall må jeg gå fra han. Jeg har lyst på barn snart, men det skremmer meg å få barn med en som drikker så mye. Dessuten er jeg bekymret for hva det kan gjøre med helsen hans på lang sikt. Hvordan kan jeg eventuelt få han til å se at han drikker for mye? Gir jeg han et ultimatum, sier han at jeg skal dra. Han har en veldig stolthet. Vi har det bra ellers og jeg ønsker ikke at det skal bli slutt. Han er helt fantastisk på alle andre områder og jeg er sinnsykt glad i han. Blir gal av å kverne på dette og å late som jeg ikke bryr meg hver gang han drar en øl ut av kjøleskapet. Vi har vært sammen nøyaktig 4 år og han har nok alltid hatt et stort forbruk. Men vi har bare bodd sammen i 2 år og han er mye på jobbreiser. Dessuten jobber han veldig mye og lange dager. Derfor tenkte jeg nok ikke så mye på det i begynnelsen. Trenger sårt råd.
Hilsen frustrert og bekymret samboer av en som er ltt for glad i alkohol.

Kvinne, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du har en samboer som drikker mer enn du er konfortabel med. Slik vi skjønner det er det perioder der han drikker mer enn andre, men han blir ikke synlig full. Likevel er det mer enn du ønsker  og du føler at det går utover forholdet deres. Du ber om råd og lurer på hvordan du skal få han til å se at han drikker for mye.
Vi kan ikke fortelle deg hva som er riktig å gjøre for deg/dere. Slik vi forstår det synes du han drikker for mye, mens han er uenig i ditt syn. Så din utfordring er «hvordan få han til å være enig med meg?», og det er ikke lett. Vi skjønner at du er bekymret, men så lenge han ikke deler denne bekymringen kan det nok være vanskelig for deg å få gjort noe.
Det du imidlertid kan gjøre noe med er din egen fremtid. Du kan velge om du vil ha en tilværelse der partneren din drikker mer enn du er komfortabel med. Du skriver at du er veldig glad i han og ikke ønsker at det skal bli slutt. Samtidig er du i sterk tvil på om du ønsker å starte familie med en som drikker såpass mye (og det er nok fornuftig å tvile på det). Det blir kanskje slik at du til slutt må velge, for all den tid han ikke har noe ønske om å drikke mindre er det lite du kan gjøre for å bestemme over han. Han velger å drikke, og du må ta dine valg utfra det.
Hvis han etterhvert føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Dere kan gå inn på helsenorge og se litt på hva slags tilbud som finnes i deres region. Hvis han ikke ønsker å snakke med lege kan dere se på rushjelp.no, der finner dere kartleggingstest og nettbasert selvhjelpsprogram.
I artikkelen «hvordan snakke med noen om deres rusbruk» kan du få tips til hvordan du kan snakke med han om hans alkoholinntak. Du er også velkommen til å ringe til oss på RUStelefonen 08588 for en samtale. Vi har åpent hver dag 11-19 (chat hverdager 11-17).