Produksjonsansvarlig

Min sønn er fedmeoperert for tre år siden. Etter dette så har han blitt sterkt alkoholisert. I og med at han er selvstendig næringsdrivende, så er han livredd for å bli fratatt førerkort (kjører aldri i fylla) og telefonen. Er helt avhengig å få snakka med kunder i og med at han er alene i bedriften. Finner det noen hjelp for han? Ser han går sakte men sikkert til grunne. Han er en oppegående kar, men dessverre med store alkoholproblemer. Han får hjelp av ruskonsulent hver uke, men dessverre til ingen nytte. Han lurer henne og sier han ikke har noen problem, noe som ikke stemmer. Mvh (anonymisert, red.)

Mann, 42 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er vondt å se noen man er glad i,  slite med rus(misbruk). En fedmeoperasjon kan være veldig belastende, både fysisk og psykisk.  Det har blitt forsket litt på risiko for alkoholproblemer etter fedmeoperasjon, blant annet er det mulig at mange erstatter trøstespising med trøstedrikking. I tillegg endrer operasjonen hvordan alkoholen blir tatt opp i magesekken. Dette kan gjøre din sønn mer disponert for å få alkoholproblemer. Bare for å forsøke å forstå.
Du skriver at din sønn går til en ruskonsulent, men at dette ikke har noe for seg fordi han lurer henne. Hvis han ikke er villig til å motta hjelp, er det lite som kan tvinges på han, med mindre han er til fare for seg selv eller andre.
Det finnes dog ulik hjelp hvis han er villig. I tillegg til ruskonsulent, kan han be om henvisning til en psykolog/samtaleterapi. Det finnes også selvhjelpsgrupper, slik som Anonyme Alkoholikere (AA). Er han i behov av avrusning/videre behandling, må han få en henvisning av lege.
Du som pårørende, kan søke råd og veiledning blant annet på Veiledningssenter for pårørende.
Vi håper din sønn får den hjelpen han trenger, og at du kan finne støtte og hjelp for dine bekymringer.