Ned i vekt

Jeg lurer på, hva er årsaken til at man går så mye ned i vekt med metamina, eller andre ADHD medisiner. Påvirkes forbrenningen? Jeg føler meg ikke noe som helst påvirket av metamina, heller ikke sult. Nesten så jeg er usikker på om det er noe galt ned medisinene. Jeg kan føle meg roligere og mer kontrollert. Er det helt normalt at man ikke kjenner noe forskjell når man går på medisiner? Jeg tar 15 meg metamina x 3.

Kvinne, 35 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Årsaken til vektnedgang når man tar Metamina (eller andre ADHD medisiner) er hovedsakelig at denne typen medikamenter kan redusere appetitten. Du skriver at du føler deg mer rolig og kontrollert, men at du ellers ikke kjenner noen effekt av Metamina. Så vidt vi vet, er det å føle seg mer rolig en av de ønskede effektene ved medisinering av ADHD. Hvilke andre virkninger Metamina kan ha, og hvor sterke, er nok veldig individuelt. Dette er noe du kan snakke med legen din om.