kodeinabstinens

Fikk 3 brudd i ryggen etter ulykke og etter sykehusoppholdet brukte jeg paralgin forte. Dette er 10 år siden. Så fikk jeg ulcerøs colitt og disse tablettene hjalp også på løs mage.For ca 3 år siden gikk jeg over til ren kodein pga leververdier. Forbruket tok helt av og en stund var jeg oppe i 30stk 20mg kodein til dagen. Jeg bestemte meg for å kutte ned og gikk ned til 20 stk over natten. Dette gikk uten problemer. Så bestemte jeg meg for å slutte helt og kuttet helt ut. Så nå ligger jeg her i sengen med forferdelige abstinenser til tider så forferdelige psykisk at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Tom for kodein og legen har ferie. Hva gjør jeg??

Mann, 43 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Paralgin Forte inneholder kodein. En viss andel av kodeinet (5-15%) i Paralgin  Forte omdannes til morfin. Så hvis du har brukt såpass store doser av Paralgin Forte over tid vil kroppen din ha fått jevnlig tilførsel av morfin. Når du slutter, og morfinet går ut av kroppen, kommer abstinenser med fysisk og psykisk ubehag. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.
Hvis du hat fått fast utskrevet paralgin forte så bør en vikarlege kunne skrive ut resept til deg når din egen lege er på ferie, dette kan du sjekke med legekontoret. Det anbefales ikke å bråslutte på denne typen legemidler, det beste er å lage en nedtrappingsplan i samråd med lege.